Maroko Kuningriigis
29.jaanuar-05.veebruar 2011.a.
Tunnistan ausalt, et
enne reisiks valmistumist, ma ei teadnud Marokost muud kui asukohta. Teadsin,
et see on üks Põhja-Aafrika riik ja asub Euroopast kiviviske kaugusel. Nüüd
tean, et kivi peaks viskama umbes 17
km .
Arvasin, et seal
kohtab mustanahalisi, aga ei!!!! Üksikuid neegreid võib kohata, aga Maroko põliselanikud on berberid (63%
elanikkonnast), mis tõlkes tähendab “kõrbest tulnud inimesed”, kes tegelikult
on põlluharijad ja karjakasvatajad. Nahavärv on berberitel pisut tõmmum kui
meil ja minu meelest on nad väga ilusad, eriti naised ja lapsed. Sedasama tundis arvatavasti ka Wiiralt, kui
joonistas berberi tüdrukut kaameliga. Islamimaades enamik naisi katab pea rätiga,
kuid nagu meie giid ütles, tehtavat seda tänapäeval mitte ainult usulistel kaalutlustel, vaid ka
juuksuriraha kokkuhoidmiseks. Hea plaan! Kui juba lastest juttu tuli, siis
huvitav on see, et kuni 15 aastased moodustavad
kogu riigi elanikkonnast 50 protsenti. See tähendab, et lapsi tehakse
hoolega, aga rauga-eani keegi naljalt välja ei vea (vanureid on ainult 7 %).
Maakohtades on näha vaesust ja seda, mida arvasin Aafrikas kohata, nimelt
savist maju, mudaseid külatänavaid ja kõhnu
lapsi, seda kaugel suurlinnadest ka nägin. Samas ma ei leia, et meie
külatänavad Eestis targemad oleks!!!! Kuid pesu rippus igas õues - järelikult
ikka pesevad ja kasivad oma lastekarja.
Linnad seevastu on puhtamad kui näiteks Brüssel või hoidku jumal
Naapol!!! Linnades nägin pidevat harjakestega ja luuakestega klantsimist,
lillede istutamist ja taimede kastmist. Kuid kõigest järjekorras!
Lasterohkus oleks
muidu tore asi küll, kuid kahjuks napib Marokos koole ja isegi tänapäeval jääb
13 % täiesti kirjaoskamatuteks. Peab tunnistama, et kui koole olekski piisavalt,
siis neid, kes õppida ei taha või keda vanemad kooli ei pane, oleks ikka teatud
osa ühiskonnast. Kirjaoskamatus, eriti naiste hulgas, on suur, maapiirkondades
43 %. Tegelikult olin ju minagi Marokos
praktiliselt kirjaoskamatu, sest riigikeel on neil araabia. Räägitakse ka
berberi keelt, kuid nii nagu meid omal ajal taheti venestada, nii on ka
berberitele peale surutud araabia keel ning toodud sisse islami usk. Koolides õpetatakse
võõrkeelena prantsuse keelt. Mina neid
kumbagi ei oska kahjuks! Lehti-raamatuid loetakse tagant ettepoole ja
kirjutatakse paremalt vasakule. Kuigi prantsuse koloniaalvõimu alt vabaneti
1956. aastal, on eurooplaste õnneks ikka tänapäevani kasutusel prantsuse keel,
sildid ja viidad on paralleelselt ka ladina tähestikus ning iga turukaupmees,
giid või hotellitöötaja räägib vajalikul määral itaalia, hispaania ning inglise
keelt. Meie giid rääkis soravalt seitsmes erinevas keeles ja kuna meie grupis oli 16 itaallast, 1
brasiillane, 1 portugallane, 1 ameeriklane, siis imetlesin, kuidas giid vähimagi
vaevata läks ühelt keelelt teisele üle. Eestis räägitakse, meie olevat kah turismiriik, aga näiteks eesti
turueided küll peale maakeele naljalt midagi
ei pursi. Ja kui võrrelda meie ning Maroko turgusid, no siis on selge
pilt, et me pole ka mingid kaupmehed. Aafrika on igatahes kaugel ees. Häirib
muidugi kaupmeeste pealetükkivus, kuid sellega harjub ära. Ja paljud kaupmehed
juba teavad, et euroopa turiste ei tasu liialt tülitada. Näiteks kesklinna
poodides ei tormata turistile oma kaupa pähe määrima, lastakse ikka rahulikult
uudistada. Rahana on kasutusel dirham. 1 euro = 11, 02 dirhamit, vähemalt
sellise kursiga vahetasin mina lennuväljal oma eurosid. Kuigi reisi maksumus
sisaldas juba 7 ööbimist nelja- ja viietärni hotellides, hommiku- ja õhtusööke,
ekskursioone ja muuseumide pääsmeid, kulub siiski nädalaga lisaks veel vähemalt
1000 dirhamit. Sest giid ütles kohe, et palka makstakse neile vähe ja nad
olevat niiiiiiiiiiiii vaesed (aga ahned …see on minu kommentaar, sest kuidas
saab tipptunnil olla linnades liiklusummikuid, kui nad on niiiiiiiii vaesed,
aga endal samas siiski auto istumise all?).
Seega igale paki- või ettekandjale, bussijuhile, no loomulikult igale
giidile jne. jne. TULEB ANDA JOOTRAHA vähemalt 10 dirhamit iga kord, kui keegi
neist teile “hindamatu” teene osutab. See tähendab, et kuigi olete oma reisi
kord juba välja maksnud, tuleb kohapeal raha välja käia selle eest, et teile on
pähe tulnud hull mõte reisida jootraha armastavasse kuningriiki. Mina
muidugi algul maksin ka, sest kõik teenindajad käisid ringi, käsi pikalt ees,
aga viimasel päeval, kui ees ootas äralend, ütlesin, et mina ei maksa
bussijuhile, giidile ja tema pojale (kokku taheti 15 eurot jootraha), kuna olen ka täiesti juhuslikult vaene ja
palka mul hetkel polegi. Selle peale öeldi, et no OK siis.
Minu reis algas
Itaalias Bologna linnast ja 3 lennutunni möödudes maandusime Casablanca lennuväljal.
Casablanca tähendab hispaania keeles valget maja (varasem nimi oli Casabranca)
ja on üks suurimaid sadama-, tööstus- ja majanduskeskusi Põhja-Aafrikas. Linnas
elab 3,8 miljonit elanikku. Linn on puhas, kaunis ja kohati isegi luksuslik,
meenutab mõneti Kairot oma parabool-antennide merega (iga pere on oma
satelliidipanni sokutanud katusele, rõdule või aknalauale, igatahes meie
Starmanist ja digitelevisioonist on asi kaugel). Rahana tunnistatakse ikka
peamiselt dirhami, aga Egiptuses näiteks kõlbasid kohaliku raha kõrval ka euro
ja dollar iga kell.
Casablancas
uudistasime kuningapaleed, väljastpoolt loomulikult. Kuningas Mohammed VI on
47-aastane mees, tema isa oli kuningas Hassan II. Mohammed VI abikaasa on
printsess Lalla Salma ja neil on poeg prints Moulay Hassan (sündinud 2003) ja
tütar printsess Lalla Khadija (sündinud 2007). Giidi sõnul on kuningas rahva
poolt väga armastatud ja ta omab nii seadusandlikku, poliitilist kui ka
religioosset võimu. Mitmenaisepidamise seadus muudeti 1999.a. kaasaegsemaks ja
nüüd võib mitut naist pidada ainult esimese naise nõusolekul ning mehe piisava
majandusliku kindlustatuse puhul. Väga harva juhtub, et esimene naine selleks
loa annab. Sõlmitud abielusid lahutatakse ainult 2 %. (Võrdluseks - Eestis
lahutatakse 48-52 % abieludest ning ülejäänud, kes mingil põhjusel ei lahuta, kes
teab, kui rahul nemadki oma eluga on). Aga islamimaades kaetakse naine võõraste
pilkude eest hoolega kinni ja palvetama saadetakse mošee teisele korrusele, et
ei tekiks kiusatust muust mõelda kui Allahhist. Casablancas on 700 mošeed, aga
kuningas Hassan II mälestuseks ehitati veel üks juurde. Seda peetakse XX sajandi
maailmaimeks. Ehitust alustati 1987, lõpetati 1993, ehitamisest võttis osa 2500
ehitustöölist ja 10 000 käsitöölist. Hoone
20 000 ruutmeetrile mahub
palvetama 25 000 usklikku ja islami kombe kohaselt tehakse seda ühekorraga.
Kuuma ilmaga saab avada katused nagu kabrioletil ning talvel külma ilmaga
lülitatakse sisse põranda-soojustus. Ma
närveerisin algul kõvasti, kui jalanõud sisenemisel ära tuli võtta, et mis mu
varbakesed külmal, peeglina säraval marmorpõrandal teevad, aga põrand oli soe
nagu vannitoas ja lisaks veel kaetud suurte paksude pärsia vaipadega.
Hiigeluksed, millest mõni kaalub näiteks 18 tonni, avanevad kaasaegse
elektroonika abil 2 minutiga ja sulguvad 3 minutiga. Selleks, et enne
palvetamist saaks pesta käsi, nägu ja jalgu, on mošees 41 marmorfontääni, mis
on tõelised arhitektuuripärlid. Need on suured ümmargused ja kõrge jalaga,
meenutavad hiigelvaasi, nii et ülemises osas saab pesta nägu ja käsi, ning
vaasi jalamil saab loputada jalgu. Jalanõusid mošee ukse taha jätma ei pea,
need saab panna kilekotikesse ja peita vaibaääre alla. Sain teada, et
araabiamaade minaretid on nelinurksed tornid (nn. mošee juurde kuuluvad tornid,
mille akendest välja karjudes kutsub mullah rahvast palvetama), aga idamaades
ümarad, silindrikujulised. Head häälepaelad on neil küll, karjuvad ikka nii, et
linn kajab!!!
Pärast lõunasööki
ühes imeilusas restoranis Atlandi ookeani rannikul alustasime teekonda Maroko
pealinna Rabati suunas. Sõit kestis paar tunnikest ning õhtul jõudsime veel
külastada praeguse kuninga vanaisa Mohammed V mausoleumi. Mulle avaldavad alati
suur muljet surnuaiad ja matmiskombed. Islamimaades asetatakse surnud hauda
külili, näoga Meka suunas. Mõnel rikkamal on haual ka nimi, teised on nimeta.
Rikkal on ka kirst, vaesed aga mässitakse
valgetesse rõivastesse ja sellest piisab viimseks teekonnaks. Surnuaedu
kutsutakse “VAIKUSE AEDADEKS” ja sinna
istutatud küpressid on surelikkuse sümbolid. Islamiusu järgi peab päeval surnu
olema maetud päikeseloojanguks ja öösel surnu olgu maetud koidikuks. Haua
pikkus näitab inimese vanust ja haua kõrgus inimese tähtsust. Kui
mosaiikkaunistustega hauakääbas on ainult 40 cm pikk, siis kadunukene suri lapsena, kui
aga 170 cm ,
siis täisealisena ja kui umbes paar meetrit, siis elas lahkunu kõrge vanuseni välja. Minu silma järgi oli
kuninga kääpal kõrgust üle poole meetri, aga alamatel oli kääbas olematu, st.
maaga tasa. Lemmiknaiste hauakääbas oli ligikaudu 30 cm kõrge. Lemmiknaisi oli
tavaliselt 1-4 ja reeglina ikka see, kes kinkis esimese poja. Ülejäänud naised olid
enamuses tavalised konkubiinid.
Pealinnas Rabat (ribat
tähendab tõlkes kindlustatud asula) elab 1,6 miljonit elanikku ning ta on mõistagi
riigi administratiivne, poliitiline ning kultuuriline keskus. Linn asub Atlandi
ookeani rannikul. Rabat on ilus, puhas
ega puudu sealtki kuninga residents ning
keskaegne mediina (see on keskaegse linnasüdame nimetus kõikides Maroko
linnades). Rabat-Sale oli aastatel 1621-1647 mereröövlite vabariik ja ning
selle vabariigi nõrgenemine toimub alles 1666.a., kui ta liidetakse
sultanaadiga ning Marokot hakkavad valitsema alouitid, kes on võimul tänapäevani
ning põlvnevad Maroko 17- 18.sajandi kuningast
(1645-1727) Sharif Moylay Ismail Ibn´st. Sellel kuningal
oli 500 naist ja üle tuhande lapse,
neist registreeritud ligi 867 last, 525 poega ja 342 tütart. Pole imestada, et
Maroko rahvaarv on üle 33 miljoni. Ja nad on suures osas omavahel suguluses ka
veel!:) Selle kuninga ajal sõlmiti
Maroko ja Ameerika Ühendriikide vahel tunnustamis- ja sõprusleping, mis
tähendab muuseas, et ameerika laevu Maroko piraadid enam ei rünnanud.
Rabatist sõitsime
Meknesi. See linn on kuulus oma hästi restaureeritud 40 km pikkuse linnamüüri ja mediina
poolest. Seejärel peatusime pühas linnas Moulay Idriss, mis on üks moslemitest
palverändurite sihtkohti. Seal asub Idrisi haud, kes pani aluse islami usule
Marokos ja alustas berberi rahva arabiseerimist. Ta rajas ka Fes’i linna aastal
789.
Reisi kolmandal päeval
jõudsime veel vaadata üle vanade roomlaste rajatud linna Volubilis, millest
peale 18. saj maavärinat on küll väga vähe säilinud, aga itaallaste grupile oli
see muidugi tähtis vaatamisväärsus. Vanade roomlaste termide (saun-spa) põrandamosaiike
oli samuti säilinud, kuid neid sain täies
ilus näha mitu aastat tagasi Sitsiilias Piazza Armerinas, seetõttu Volubilises
nad mulle erilist muljet ei avaldanud. Mis aga avaldas, oli see, et viimaks
ometi sain teada, kus asus veel üks kartaagolaste asuala. Lapsena lõin kaasa
ühes mälumängus ja seal küsiti: “Millise linna varemetele puistasid tema hävitajad
soola.?” õige vastus: KARTAAGO LINNA
VAREMETELE. Mul oli see lapsepõlvest saadik meeles ja nüüd nägin mitte küll
endise Kartaago linna asukohta (see on naaberriigis Tuneesias,) aga paika, kus
elasid samuti kartaagolased ja mille hävitamise järel oli roomlastel kombeks
puistata varemetele soola.
Neljas päev: Fes! Väga
ilus linn, samuti ca 1 miljon elanikku, nendest 600 000 elavad mediinas, keskaegses linnasüdames, mille kitsad, kõrgete
müüridega, pool-pimedad tänavad ja tibatillukesed poed ning käsitöötoakesed ei
saa küll ühtegi turisti külmaks jätta. Kaupade vedu toimub linnakeses
spetsiaalsete kärudega või siis eeslite seljas. Selleks, et lasta eesliveok mööda,
pidin iga natukese aja tagant praktiliselt imbuma maja seina sisse, et käru üle
varba ei sõidaks ja ise eesliga kokkupõrkes
viga ei saaks. Ilma giidita pole seal võimalik liikuda, sest tänavakesed
moodustavad labürindi. Kuid viimasel ajal on hakanud selle keskaegse linnakese
vastu huvi tundma ka kinnisvarahaid, nii et ohtu võib sattuda selle linna
autentsus ja ajalooline väärtus.
Fes on kuulus käsitöölinn.
Meile tutvustati võrratut keraamikat, nahakunsti, tekstiili ja
ehetevalmistamist. Lõplikud ostud tegin aga ikka alles viimases linnas
Marrakech’is. See kaunitar on tuntud ka nime all „Punane Linn“, sest majad pole
valged nagu teistes linnades, vaid tellis-kivipunased. Seda kahel põhjusel:
esiteks on pinnasest saadav ehitusmaterjal punane savi, mis segatud lubjaga ja
teiseks põhjuseks on see, et kui keegi tahakski oma maja valgeks võõbata, siis
oleks see silmale vaadates valus, sest liiga ere Aafrika päike on silmi pimestav.
Ehk teiste sõnadega väljendudes, tekiks sama efekt, nagu valge lumi eredas päikeses.
Niisiis Punane Linn Marrakech!!! Jälle miljonilinn, rajatud 1062.aastal ning
asub Atlandi ookeanist 150 km
kaugusel ja 200 meetri kõrgusel merepinnast, mis tingib kõrbele iseloomuliku
kliima, st. külmi öid ja sooje päevaseid temperatuure. Ühesõnaga, kui veebruari
pidada Marokos reisimiseks liiga külmaks, siis vähemalt Marrakechis võtsime päevasel
ajal päikest. Marrakechi linnast on võimalik rääkida ainult ülivõrdes! Ta on erakordselt
ilus just omapärase arhitektuuri poolest (näiteks pole aknad ristküliku
kujulised, vaid kaheksanurksed), tänavad
on laiad nagu lennukite maandumisrajad, haljasalad on kaunid, nagu oleks see
linnaelanike eluküsimus. Ja vist on ka eluküsimus, sest föönikspalmid, mis on
Marrakechi tunnusmärgiks, haigestusid mingisse seentõppe ja nüüd püütakse
istutada meeletult palju teisi palmiliike, mis oleksid haigustele resistentsemad.
Linnas õitsesid roosid, võõrasemad, geraaniumid (pelargoonid), bougeanvillead,
hibiskused, saialilled, lantanad (see ilupõõsas õitseb aastaringselt ja õitevärvid
on kollasest kuni lilla-roosa-beezikani). Kõike reisil kogetut on võimatu edasi anda, Mis
asjad või asjaolud võiksid turisti vapustada, on ettearvamatu. Mind näiteks üllatas see, et vesi, õlu ja
vein on nii kallid, et neid saab vaesem turist juua alles kodus. Vesi 33 cl
maksab 2 eurot, õlu 33 cl maksab 5 eurot ja vein 33 cl maksab 8 eurot. Niisiis,
valkude seedimiseks vajaliku klaasikese punast veini saab 8 euro eest. Seega
reisil söödud lambaliha tuli mul seedida alles Itaalias, kus hea kuiv vein maksab
1.20 eurot liiter. Ma ei ütleks ka, et Maroko rahvustoit cous-cous oleks olnud
eriti vaimustav. Kodus teen paremat ja kasutan talleliha. Siinkohal sobiks rääkida
üks anekdoot: turist saabub võõrasse linna öömajale ja küsib ühelt kohalikult
mehelt sosinal „ütelge palun, kus ma
saaksin süüa hästi, aga samas odavalt?
Mees kallutab pea lähemale ja vastab samuti sosinal: „seda saad sa teha oma kodus“.
Lõpetuseks võiks
lisada, et Marokosse soovitan reisida märtsis. Ilmad on siis kindlasti soojemad
ja loodus lopsakam. Näiteks Egiptuse reis, mille tegin eelmise aasta 8.màrtsil mööda
Niilust, oli 10 pallisüsteemis väärt vähemalt 9,8 palli, sest ilm oli suvine ja
laevalael päevitades sai reisi jooksul aetud mitu nahka ...aga sellest räägin juba
järgmistes lugudes.
Anneli Treumuth
Tere. Vesi pole kohe kindlasti nii kallis. Olen hetkel Marokos ning 1,5 l vett on 5-7 dirhami ehk 55-77 eurosenti.
VastaKustutaTere. Vesi pole kohe kindlasti nii kallis. Olen hetkel Marokos ning 1,5 l vett on 5-7 dirhami ehk 55-77 eurosenti.
VastaKustuta