Ebausust Itaalias.
Naljakas on see, et nii eestlased kui itaallased peavad ennast kõige
ebausklikumaks rahvaks maailmas. Aga jätame selle lugeja otsustada.
Itaallased ise arvavad, et kõige ebausklikum on just Napoli kandi rahvas.
Must kass kui ebaõnne tooja, peegli lõhkumine ja 7 aastat õnnetut armastust ,
ämblik kui õnneloom, need on ebausu
rusikareeglid, kuid kõige rohkem ebausku on makaronimaal seotud vana-aasta kommetega. Praeguseks on seadusega
keelatud vana-aasta öösel vanu asju aknast välja loopida, aga salaja ikka mõni
vana püksipaar või vihmavari maandub alumiste naabrite rõdudele. Ebausk on nii
juurdunud, et seda nimetatakse hellitavalt traditsiooniks. Näiteks läätsede söömine
koos seajalgadega vana-aasta öösel olevat traditsioon, tegelikult aga
loodetakse läätsesupi söömisega suurendada oma rahalist rikkust, sest iga lääts
sümboliseerib ühte münti. Seajalg sümboliseerib samuti külluslikkust, sest see
on toitvam kui mistahes muu liha. Keskööl
on täiesti kohustuslik süüa mõned viinamarjad, mis tähendavad seda, et kui Sul
on viinamarju isegi talvisel perioodil, siis oled sa eriliselt õnnistatud
küllusega. Väga tähtis on avada valgustatud toas üks aken, et uus aasta saaks
sisse tulla ja pimedas toas teine aken, et kurjad vaimud saaksid välja minna.
Ukse taha tuleks aegsasti panna üks puuvõõrik või tuulepesa. See ei lase
kurjadel vaimudel majja siseneda ning oma armuõnne nimel oleks väga
soovitav puuvõõriku all suudelda ning
kanda punast värvi aluspesu. Itaalia kombed on jõudnud Eestisse vähemalt selles
osas, et arvatakse olevat õnnetoov
kohata aasta esimesel päeval kõigepealt meesolevust. Mida pikemat kasvu ja
tõmmum, seda parem. Aasta esimesel
päeval ei tohi mitte mingil juhul väljuda kodunt tühjade taskutega. Teil peab
olema tingimata taskus kasvõi veidike raha. Kui selle vastu eksite, pole hiljem
vaja kaevelda oma vaesuse ja viletsuse üle, sest raha on nagu taim, mis vajab
kasvamiseks seemet. Usutakse samuti, et
andes 1.jaanuaril kellelegi võlgu, saate raha tagasi sajakordselt. Ma
isiklikult ei ole selles küll väga kindel. Nagu märkasite sellest jutustusest,
käib kogu nõiakunst ikka raha ümber. Seejärel panustatakse pisut ka
armastusele. Järeldada võime vaid seda, et itaallased peavad esmatähtsaks raha
ja armastust. Võib-olla on neil isegi
õigus. Ei saa ju meist keegi hakkama täiesti ilma rahata ega ammugi mitte ilma
armastuseta.
Kuid ebausk saadab itaallasi ka igal argipäeval. Ükskord tulin tuppa ja
panin märja vihmavarju avatuna kuivama. Franco tormas minu suunas ja
käskis kiiresti vihmavarju sulgeda ning
uksest väljuda. Itaallastele toob ebaõnne vihmavarju avamine kodus. Neil on
enamasti kõigil ukse taga vihmavarju vaasid ja samuti ei tohi vihmavarjuga
siseneda ei kooli, mistahes asutusse ega muuseumi. Välisjalanõudega on
normaalne siseneda isegi arstikabinetti, aga vihmavarjuga mitte mingil juhul.
Algul ma ei saanud aru, miks Franco keset sõiduteed järsku hüüatas: „katsu
mune, katsu mune!“ Asi on nimelt selles, et kui kellestki möödub surnuauto,
siis tuleb kiiresti haarata kinni munadest. Naised peaksid kohe katsuma mingit
metallist eset, kasvõi juukseklambrit. Avalikus paigas libistavad mehed käe
taskusse ja katsuvad oma mune, abikaasa võib sama teha oma mehe teise tasku
kaudu J.
Nii Eestis kui ka Itaalias ei tohi
söögilauda pühkida palja käega vaid ikka lapiga. Muidu tuleb nälg majja. Samuti
ei tohi voodist välja astuda vasaku
jalaga, kuid eestlaste kombest, sülitada kolm korda üle vasaku õla, pole enamik
itaallasi kuulnudki. Algul oli sellega palju nalja, sest sülitasin iga ebaõnne kahtluse korral
kiiresti ptüi, ptüi, ptüi üle vasaku õla, mispeale kõik jäid üllatusest suurte
silmadega vahtima.Algul ei teadnud ma sedagi, et soola ei tohi kogemata maha
minna. Kui see juhtub, tuleb võtta seda soola näpuotsaga ja visata üle vasaku
õla. Itaallased ei tohi minna ei trepi ega redeli alt läbi, täpselt nagu
eestlasedki, aga seda, et kaks inimest ei tohi tänaval kõndides jätta enda
vahele puud või posti, nad ei tea. Nuga ja prossi ei tohi kinkida, see ajab
suhted teravaks. Kui anda vastutasuks üks münt, siis sellega saab asi silutud.
Eriti hull märk on see, kui ämm kingib miniale prossi või vastupidi. Siis tuleb
pross kauplusse tagasi viia, seal muu nõu ei aita.
Pulmadega seoses tuleb silmas pidada sadu pisikesi nõidusi. Pruudi
riietuses peab olema tingimata midagi uut, näiteks aluspesu. Samuti midagi
vana, näiteks juuksekinnitus. Midagi peab olema sõbrannalt laenatud, näiteks
käevõru. Mingi ese peab olema kingitud, näiteks kaelakee ja mingi detail peab
olema sinist värvi, see sümboliseerib siirust ja puhtust. Pruutpaari tuleb
kirikust väljudes pilduda riisiga, see kindlustab lasteõnne, rikkust ja
rõõmu. Kui kogemata peaks abielusõrmus kaduma, siis tuleb jooksujalu
minna uut sõrmust ostma. Abielluda ei ole soovitav reedesel päeval ja
kurjakuulutav on pulmi pidada maikuus. Kui pulmapäeval sajab vihma, siis see
toob õnne: „sposa bagnata, sposa fortunata“ ehk tõlkes „märg pruut on õnnelik
pruut“ .
Mõistagi on tähtis, et pulmareisile ega üldse mingile reisile ei mindaks
teisipäevasel päeval. See tooks kaasa sekeldusi ja takistusi. Esimese kuu
jooksul peale pulmi, peaks noorpaar iga päev lusikatäie mett sööma, selleks, et
abielu saaks hästi magus olema.
Enamasti on nii itaallaste kui eestlaste õnne ja ebaõnne sümbolid üsnagi
sarnased: sülega õnne toob neljaleheline ristik, mündi leidmine, talismani
kandmine jms. Viie õielehega sirelit aga siinmail ei tunta.
Uudiseks on mulle itaallaste
uskumus, et imikut ei tohi kaelale suudelda, muidu maimuke ei maga hästi. Nüüd
on selge, miks mu pojad öösiti mürglit tegid.
Itaalias ei tunta ka seda lihtsat
trikki, et eksamitele peab minema alati samade riietega. Üks itaallannast tuttav käis ülikoolis tervelt
kümme aastat nelja aasta asemel! Pidevalt kukkus eksamitest läbi! Ilmselt ei
teadnud vaeseke ka seda, millise käega
eksamipiletit peab võtma ja kuhu spikrid peita. Piletit peab võtma alati
parema käega ja uksepoolsest reast esimese nelja hulgast. Sel viisil sain maksimumhindeid ja spikrit ei läinudki vaja.
Mu abikaasa sokid aga olid peale viimast eksamit nii mustad, et seisid ise
pesumasina kõrval püsti. Sellest oli kõvasti abi ja ülikool sai edukalt
lõpetatud.
Lõpetuseks ütleksin, et igaüks on oma õnne sepp, kuid mingil juhul ei tohi
lasta vasarat ära varastada.
Anneli Treumuth
Pisa, Itaalia,
27.detsember 2014 artikkel on avaldatud märtsis 2015, ajakirjas "Müstilised Lood"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar