Kooskõla
Rannikut vaatamas
Oli reede, 13. jaanuar möödunud aastal, kui
maailma üks suurim kruiisilaev Costa Concordia Toskaana maakonnale kuuluva Giglio (it. keeles
„liilia“, hääldus „džiljo”) pisisaare rannakaridele sõitis ja tasapisi vajuma
hakkas. Costa Concordia on poole suurem meie hukkunud Estoniast ning isegi
pikem ja laiem uppumatuks peetud Titanicust.
Kuna elan õnnetuspaigast vaid paarisaja
kilomeetri kaugusel Pisas, siis otsustasime elukaaslase Francoga sõita hukkunud
luksuslaeva vaatama. Laeva oli saatnud halva endena äpardus alates nimepanekust
2006, kui ristiema, tšehhi kaunitarist rinnahoidjate modell Eva Herzigova ei
saanud šampanjapudelit vööri vastu puruks. Costa Concordia, tõlkes Kooskõla
Ranniku vettelaskmisest peale järgnesid küll põrkumine sadamarajatiste ja
sadamakraana vastu, küll ühe reisija surmaga lõppenud kukkumine üle parda…
Liiliasaar ise on natuke suurem meie
Naissaarest. Sellel kaljusel ja kaunil Vahemere saarel on kolm asulat elanike
koguarvuga veidi üle poolteise tuhande inimese. Gigliole saab Toskaana maakonna
lõunaosas asuvast Monte Argentario kommuunile kuuluvast Santo Stefano maalilisest
sadamast. Piletimüüja küll hilines tööle pool tunnikest, samas aga rõõmustas,
et Toremari nimelise laevafirma praam õigustas oma toredat nime ja lahkus
sadamast söiduplaani järgi ehk siis itaallastele mitteomase täpsusega. Laevareis
saareni kestab tund aega, mille vältel keegi reisijatest ei lugenud raamatut
ega lahendanud ristsõnu. Pigem piitsutas uudishimu tagant, sest enamik vahtis
kogu reisi vältel binoklitega saare suunas, justkui lootes olla esimesed, kes
märkavad pikutavat Costa Concordiat. Nägin juba palja silmagagi mingit
hiiglaslikku kaljujoonist. Vöi on vastu kaljusid liibunud mingi suur valge
keha? Kõigil olid fotoaparaadid laskevalmis, ühtäkki algas ühine plöksutamine. Laevavrakk,
millest praegu näha umbes neljandikku, külitab sadamasse randuvate laevade
paremal käel. Toremari pardalt oli hästi näha kogu vilgast tegutsemist vaese
uppunu ümber. Külgedele keevitati suuri metallist ujukeid. Erinevate mereinstituutide
vormiriietes mehed uurisid ainult neile teadaolevaid saladusi, aeg-ajalt töusid
pinnale midagi otsima sukeldunud akvalangistid. „Rohelised” ehk loodusekaitsjad
jälgisid kotkapilgul, et vette ei lekiks masinavärkide õli, kütust ja kemikaale.
Pidevalt saabus sadamasse abivahendeid ja tehnikat, näiteks suurel hulgal absorbeeruvaid
materjale, mis paistsid kuhjatuna nagu laeva hiigelsuured pampersid. Need lähevad
kohe käiku, kui keegi märkab pisematki Vahemerre lekkinud ölitäpikest.
Hiljemalt siinkohal saab igaüks aru, kui abitu on üks vette küljeli vajunud
laev. Hukkunud gigant ise oli ümbritsetud parvedest, praamidest, ujuvhotellist
ja kraanadest. Sajad inimesed siblisid nagu sipelgad ümber dinosauruse
surnukeha. Pole raske ette kujutada, millisel koletul hulgal on lisaks uppunud
laevale läinud põhja Itaalia riigi, paljude kindlustus-firmade, sponsorite ja
laevafirma omanike raha.
Kui Toremar keeras nina Giglio Porto vanade
ning värviliste kolmekorruseliste majade suunas, hakkasid paistma külg-külje
kõrval seisvad pisikesed kohvikud, kauplused, käsitöö- ja suveniiripoed,
seintel kaunistuseks kalavõrgud. Majad värviti vanasti sama värvi oma paadiga,
seepärast on Türreeni mere kalurikülad värvilised nagu triibusokid. Kalamüügikärud
põiklesid kitsukestel kõrgele mägedesse viivatel teedel. Lisaks rannavalve
igivanale vaatlustornile küünitas kõige kõrgema mäe otsas pilvi puutuma üks keskaegne
toekas kindlus. Seal kõrgel Giglio Castellos asub ka kohalik vallavalitsus. Sadamat
aga ääristasid eakad datlipalmid ning mägedes turritasid kaljude vahelt välja
kidurate mändide ladvad. Hoolimata sellest, et oli november, ei puudunud
saarelt õiteilu. Märkasin õitsemas hibiskuseid, alpikanne ja suurte lillade
õitega lopsakaid kassitappe. Liiliaid siiski mitte. Hingasin sisse selle
imelise saare merelisi lõhnu, ja
hakkasin vaat` et unustama meie reisi eesmärki. Esmalt läksin hoopis kirikusse,
sest tema vaatab sadamasse saabujatele otse silma. Panin küünla 30-le hukkunud
reisijale ja kahele inimesele, keda pole leitud. See Madonna-nimeline vana,
kuid huvitava arhitektuuriga, tagasihoidlik kirik oli olnud ka laevahuku ööl
üks esimene merehädaliste peavari ja kogunemispunkt, kuid nüüd küll ei
meenutanud kiriku sisemuses õnnetuid mitte mingi kirjasõna ega mälestusmärk.
Isegi sellel sooja kliimaga saarel kisuvad
õhtud jahedaks ning jalad kandsid meid ranna-kohvikusse kuuma teed jooma. Teenindades
jooksis kohvikupidaja koos oma teismelise pojaga ringi, vaevu kingadega maad
puudutades. Külastajaid tuli ja läks. Küsisin talt, kuidas on elu muutunud peale
seda kohutavat laevahukku? Kohvikupidaja, keskealine itaallanna, vastas
rõõmsameelselt, et on eluga väga rahul: kohalikke on Giglio Portos vaid 500 hinge,
aga laeval töötab hetkel 400 mitmesugust ametimeest. Pealegi saabub iga paari
tunni tagant laevadega kohale üha uusi uudishimulikke. Kui enne laevahukku käis
päeva jooksul vaid paar omainimest või mõni üksik turist tassikest kohvi
rüüpamas, siis nüüd on sissetulek muidugi mitmekordistunud. Uurisin lähemalt veel
vrakiuurijate kohta. Naine jutustas lahkelt, et ametimehed elavad kas kohe
vraki läheduses, kaldal asuvas hotellis, vöi merele ehitatud ujuvhotellis, kortermajades
vöi kes-kus on peavarju leidnud. Mõned elavad isegi otse sadamakail telgis.
Seega on ka majutusteenuse pakkujatele saabunud
tõeline kuldaeg. Küsimustele vastates
käisid tubli naise käed ikka vilkalt uusi kohvisid kallates…küll sakslastest
abielupaarile, küll kanadalastele...Kohalike meelest vöiks küllap laevaõnnetusi
sagedamini juhtuda.
Tahtsime vaadata vrakki nii lähedalt kui vöimalik
ja liikusime piki kaljukalda kivist rada. Trepid, mis viivad rannast majadeni on vanal
hallil ajal ehitatud kõik erinevate astmekõrgustega. See olevat selleks, et kui
maale tungib öösel vaenlane, siis teadmata ja tundmata neid salakavalaid treppe, on komistamine ja
kukkumine paratamatu. Justkui lisakaitseks vaenlase eest, olid ka viigikaktused
ja agaavid ajanud osavalt oma juured igasse võimalikku kaljuprakku. Libedate ja
suurte kivide vahel ettevaatlikult ukerdades kujutasin ette, kuidas rohkem kui
4200 inimest tol saatuslikul jaanuariööl, pimedas, kuivale maale pääseda
püüdsid. Mõned isegi ujusid oma sadakond meetrit kaljudeni. Franco katsus vett,
see oli jääkülm, kuigi polnud veel jaanuar.
Arvutasin, et iga külaelaniku kohta tuli abi
ja peavarju anda kümnele alajahtunud ja paanikas välismaalasele. Laeval oli
reisijaid 63-st erinevast rahvusest seega umbes 3000 inimest ei rääkinud ju
itaalia keelt. Teadsin, et ainuüksi maale tuleku käigus hukkus kolm inimest ja
vigastada sai üle saja merehädalise. Mõtted tiirlesid peas läbisegi ja silme
ette tulid selle täiesti mõistetamatu õnnetuse televiisorist korduvalt nähtud kaadrid.
Kuidas kapten, 52-aastane, kena ja lokkispäine Francesco Schettino (hääldus
skettiino, kuid minu meelest sobiks paremini Krettiino), saatis ühe naise laeva
meeskonnast, reisijatele teatama, et laeval on ainult elektrikatkestus ning reisijaid
palutakse tungivalt minna tagasi oma kajutitesse. Kuhu? Märga hauda? Kui laevakeres
oli 70 meetrine rebend ja masinaruumis juba kaks meetrit vett!!! Tänu
mobiiltelefonidele on reisijatel sellest mustast stsenaariumist jäädvustatud
filmidokumente nii pildis kui helis. Vastuvaidlematu fakt on, et alles
poolteise tunni möödudes hakati reisijaid evakueerima. Kapten põgenes laevalt
nagu rott üsna esimeste seas, olles veidi pärast keskööd kaldal, aga viimased
päästetud said kuivale pärast kuuendat hommikutundi, kui laev oli juba 80
kraadises kreenis. Teles on hiljem korduvalt näidatud kapten Schettino telefonivestluse
salvestust Livorno merevalve komandandiga, kes sundis kaptenit andma selgeid
vastuseid konkreetsetele küsimustele ja tegelema reisijate evakueerimisega. Kapten
vastas komandandile, et tema sõitis nagu peab, kuid järsku käis „bumm!“ vastu
kari, mida Schettino merekaartidel polevatki. Hiljem arvas kapten, et küllap tundmatu
merehoovus kandis nad vastu karisid või et laeval võis olla hoopis mingi rike. Veel
järgnes versioon nimega „manovra turistico“, et keegi laevareisijatest olevat
tahtnud lehvitada oma lapselapsele kaldal ja sõbralik kapten sõitiski saarele võimalikult
lähedale. Või et laeva ülemkelner ja hotelli ülem lobisesid ja käratsesid
kaptenisillal niivörd, et teised kapteni
abid ei olevat seepärast saanud korralikult tööd teha. Kapten helistas aga oma
emale: „Ära muretse, Mamma, on küll juhtunud üks halb asi, aga sina ära
närveeri! Võib-olla ei saa ma tükil ajal Sulle helistada, aga kõik on OK. Ma
aitasin reisijaid päästa.“ Tegelikult on see väga itaallaslik, et MAMMA on tähtsam
kui MAYDAY signaal, mida ei antudki. Tähtsam kui päästepaat, millest ühtki tõrgeteta
vette lasta ei suudetud. Päästetöid tegid hoopis rannavalve paadid ja kohalikud
kalurid, samuti üks teine kruiisilaev Cruise Barcelona ja meie Toremar. On
selgunud, et peamised päästjad olid kõigepealt kohalikud elanikud, Punane Rist,
Itaalia tsiviilkaitse ja tuletõrjujad. Mõned meeskonnaliikmed, on teada ka
nende täpne arv – kolm, KOLM!, aitasid reisijaid redelitest allaronimisel.
Kohalikud elanikud avasid merehädalistele kirikute, kaupluste, kohvikute,
apteegi ja hotellide uksed. Vapra ja oskusliku tegutsemise eest tegi
peaminister Mario Monti Itaalia presidendile
Giorgio Napoletanole ettepaneku omistada
kangelaslikule saarerahvale kuldmedal al
valore civile (see antakse rahuajal sooritatud kangelastegude eest). Kuid see
polnud ainus tunnustus ja autasu. Ennastsalgava tegutsemise eest andsid nii kohalikule
elanikkonnale kui ka Monte Argentario kommuunile mitmesuguseid autasusid nii
Toskaana maakond kui ka mitmed sadamalinnad
Itaalias ja samuti ka mõned välisriigid, Venemaa sealhulgas.
Kühmu tõmbunud Schettino küll arreteeriti laevahuku
põhjustamise ja ohtu sattunud laeva hülgamise eest ning viidi algul
provintsikeskusse uurimise alla, kuid seejärel saadeti hellalt koduaresti abikaasa
hoolitseda. Mehel keelati igasugune suhtlemine isikutega väljaspool koduseinu,
kuid tema naine kuulutas ajakirjanikele, et „minu mees pole mingi koletis ning
ka kuulujutud moldaavlannaga laeval pidutsemisest on täiesti alusetud“. Ühel
päeval jõudis kaptenini teade, et ta on töölt vallandatud. Seepeale pöördus mees
kohtusse tööle ennistamise hagiavaldusega. Tema nimelt hoopis päästis laeva,
juhtides seda meelega nii kalda lähedale, et see ei vajuks sügavale! Uus
versioon ja uus vale - juba oli kindlaks tehtud, et laev ei olnud pärast kokkupõrget
juhitav.
Ainus, mida Franco önnetuskohal kokkuvötvalt
lausus, oli: „Itaalia tublide kaptenite maine on hävitatud…ja võib-olla isegi
kogu Itaalia maine.“
Kui vaatasin seda 114 000 tonni kaaluvat
abitut kolossi, ei tekkinud küll tunnet, et laeva mingi imetehnoloogia abil
tõsta ja Livorno või Piombino sadamasse viia suudetaks.
Heitsin veel viimase pilgu sellele hämarusse
ja uttu mattunud hiiglasele, mis ise alguses maksis 450 miljonit eurot ja lõpuks maksis paljude reisijate elu. Vähemalt
minul on kruiisireiside isu jäädavalt kadunud. Isegi Toremari pardale
tagasiminek tekitas kõhedust kuigi meri oli rahulik ja peegelsile nagu ka tol ööl,
mis nüüdseks on ristitud vigade ja valede ööks.
Tänaseks on tuhandete lehekülgede pikkune
kohtutoimik kokku pandud ja kaptenile prognoositakse kuni 20-aastast vangistust.
Samas võin oma itaalia-kogemustele tuginedes öelda, selles riigis juhtuvate
õnnetuste eripära on see, et mitte kunagi mitte keegi ei tunnista ennast süüdi
ning süüdlasi ei leita. Nii ka seekord. Süüdlasi lihtsalt pole! Või siiski, üks
kindel süüdlane ju on! See Liiliasaare salakari, mis lõbulaeva külje lõhestas.
Avaldatud ajalehes "Eesti Ekspress" Kohvri rubriigis 10. jaanuaril 2013.a. artiklis "Kooskõla Rannikut vaatamas"
Avaldatud ajalehes "Eesti Ekspress" Kohvri rubriigis 10. jaanuaril 2013.a. artiklis "Kooskõla Rannikut vaatamas"
Anneli Treumuth Pisa,
04. jaanuar 2013
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar