Kuidas elab Itaalia
küla?
Et sellele küsimusele
vastata, tuleb kõigepealt arvesse võtta, et saapasääreriik Itaalia on Eestist
ligi seitse korda suurem, viisteist korda kõrgem (Monte Bianco 4819) ja sada
korda sügavam, kui võrrelda Vahemerd Balti merega. Ta koosneb 20-st maakonnast, mis kõik erinevad teineteisest palju rohkem kui näiteks
Saaremaa Setumaast. Seega elavad Itaalia
kaluri- , mägi-, saarte-, madalike-, põhja- ja lõunakülad enneolematult
erinevat elu.
Olen elanud ühes
Kirde-Itaalia külas kahemeetrise kõrgusega maisipõldude vahel ning samuti
Sitsiilia mereäärses maakohas keset mõõtmatuid apelsiniistandusi. Toscanas elan
küll linnas, kuid igal õhtupoolikul sõidan linnast välja, et jalutada mõnes
Pisa ümbruse külakeses. Reisinud olen Itaalias ristipõiki juba üle kaheksa aasta,
seega on lugejal lootust, et pikale sissejuhatusele viimaks ka külajutt
järgneb.
Ajalooliselt on Itaalia külaelu koondunud kiriku ümber.
Ühtekuuluvustunnet tugevdavad usutalitused, tööd ja vastastikune abi. Itaallane
ristib, laulatab ja läheb viimsele teekonnale ikkagi enamasti kirikust. Kõik tugevad
traditsioonid on välja kasvanud religioossetest tähtpäevadest. Vastastikune abi
eksisteerib samuti, kuid noorte huvi raske maatöö vastu on kadunud ja nad
pürgivad elama linnadesse. Seetõttu kohtab kurvastavalt palju hüljatud maamaju
ja istandusi. Siiani tundub, et see kõik on umbes samamoodi ka Eestis, kuigi
eestlane on religioosses plaanis tunduvalt leigem. Suureks erinevuseks Eestiga
on see, et itaallaste maamajad ja taluhooned on ehitatud kõik kivist,
graniidist, või tellistest. Kivist või
plaatidest on ka kõik põrandad. Puust põrandaid ei ole näinud mitte ainsamatki. Majade
ja hoonete ümber on kivist aiad, millele lisavad kõrgust metallvarvad ja
mõistagi on metallist kõik väravad. Meil Eestis olid taolised väravad endistel
Nõukogude Liidu sõjaväeosadel. Siin on aga sellised täiesti tavalised
koduväravad. Seega on arhitektuur nii loogiline kui ka praktiline. Kivi tuleb mägedest
ja rauda kaevandatakse Itaalia maapõuest , näiteks Elba saarelt. Itaallane ei
pea iga viie aasta tagant ehitama uut aeda ja iga paarikümne aasta järel
vahetama põrandaid või voodrilaudu. Kõik
hooned võivad kesta südamerahus sajandeid
kui neil aeg-ajalt katust kõpitseda. Eterniit, mille tootjad olid muide itaallastest vennad Piantonid ning keda
hakati kutsuma vennad Eterniidid, on kurikuulsa asbestisisalduse tõttu
asendatud kivist või muudest
materjalidest katustega. Riik
finantseeris asbestikiudusid sisaldava katusematerjali vahetust, seega eterniitkatuseid pole kuskil näha. Eterno tähendab tõlkes
igavene, seega on materjal looduses lagunematu ja kuulub ohtlike jäätmete
nimistusse.
Mis puutub veevärki,
siis veevarustus on Itaalias
eksisteerinud mägedest alguse saavate akveduktide näol juba alates 312. aastast e.m.a. Lisaks sellele
levis Rooma Impeeriumi aegadel
saunakultuur, ehitati hulgaliselt purskkaevusid, ujumisbasseine ja soojaveeallikate
baasil termisid (spa-d-sanatooriumid). Kodudes saunasid pole, on vaid vannid ja dušid. Üldkasutatavad
saunad asuvad spa-des. Roomlased on
tualettruumide autorid ja Itaalia võib olla uhke oma WC-de üle, kus ei puudu
mitte ainsamaski kodus tualettpoti kõrval bidee, ehk teiste sõnadega: itaallane
peseb ennast alt peale igakordset potilkäimist. Meie Eesti külades on aga veel
paljudel õues asuvad kuivkäimlad. Viimased
on muidugi osaliselt tingitud karmist kliimast, sest vesiklosett kipuks
ju talvel ära külmuma. Eesti maarahva
käimlakultuuri puudumine on üks paljudest tõestustest meie
mahajäämusest. Külavanemana tuli mu mõnikord oma kogukonna liikme poole koju
minnes, jutud ära rääkida taluõues, sest hingemattev käimlahais tundus nagu
ammoniaagiplahvatus ja ei võimaldanud talumajja siseneda. See on kahjuks tänaseni nii. Pealegi ei piisa
sellest, kui pesta ennast kord nädalas. Tehes rasket füüsilist tööd peaks olema
kodudes ka duššinurk. Šahtkaevust aga ei piisa dušši, pesumasina ega tualeti
jaoks, seega hiljutine veeprogramm Eesti külades probleemi ei lahendanud vaid
leevendas. Kindlasti tuleks tõsiselt mõelda sademetevee kogumise ja
kasutuselevõtu üle. Kui juba looduslikest ressurssidest juttu tuli, siis
Itaalia maastikupilti on ilmunud hulgaliselt päikesepaneele mille abil
toodetakse elektrienergiat.
Tuuleenergiat kasutatakse selleks tarbeks suhteliselt vähe.
Külateedest rääkides tuleb tõdeda, et Itaalias on enamasti kõik
külateed asfalteeritud või kaetud kiviplaatidega. Asfalteerimata on ainult
põlluteed, mis ei vii elamute juurde. Paljuski on see tingitud sellest, et ilma
kõvakatteta tee oleks vihmaperioodil läbimatu. Pinnas on selline, mis
vihmaga muutub kleepuvaks ja laialivalguvaks massiks. Vanad roomlased olid ka teede- ning sildade
ehituses maailmas esimeste seas. Arvatakse, et sellest ongi tulnud ütlus” kõik
teed viivad Rooma” kuid ütlus võis tulla käibele ka palverännakutest Rooma.
Viimastel aastatel olen siiski märganud, et külateede asfaltkattesse on mitmel
pool ilmunud augud.....majanduskriis pitsitab valusalt, kuid tervikuna on Itaalia teedevõrk imetlusväärselt välja
arendatud.
Haridustase.
Itaalia talupoeg on
harukordselt töökas, võib-olla seepärast pole ta ka koolipinki jõudnud.
Tänapäevani on keskmiselt 10% täiskasvanud elanikkonnast kirjaoskamatud, seega 6 miljonit inimest ei oska kirjutada ega lugeda ja neil
pole ette näidata algharidust tõendavat dokumenti. Selline olukord on kestnud
juba kümme viimast aastat ilma paranemise märkideta, pigem vastupidi: suure
sisserände tõttu araabiamaadest ja Aafrikast on kirjaoskamatute arv isegi
suurenemas. 2003-2004 aasta andmete põhjal on 46,1% elanikkonnast “haridusega” alla igasugust arvestust, baasharidusega on 35,1 % ja ainult 18,8 %
elanikkonnast tuleb toime tänapäeva nõuetele vastava elukorraldusega. Need andmed pärinevad paljude
uurimisinstituutide statistikal:
http://it.wikipedia.org/wiki/Analfabetismo
Kõrgkooli diplomeid on
pisut üle 7 %-l ja esineb ka juhtumeid kus diplomid on ostetud näiteks Albaania ülikoolidest. Võrdluseks: Eestis on
kirjaoskamatuid 0,3 % ja see on tingitud sellest, et mõningad puudega inimesed
ei saa õppida.
Madal haridustase ei
takista itaallasi aga kündmast ja külvamast. Haritavat maad on
26, 41 % ja see annab
mitu saaki aastas. Liigniisked alad on kõik kanalitevõrgustiku abil
kuivendatud, istandused on rajatud nii kivistele mäenõlvadele kui ka
vulkaanilisele laavale, kus kasvab hästi näiteks pistaatsiapähklipuu.
Itaallased kasvatavad kõike mis eestlasedki ja lisaks rohkesti
päevalille, maisi, maguskartulit ehk bataati, spinatit, arahhiis-ehk
maapähklit...kasvab mullas nagu kartul, artišokke, baklažaane (kasvavad nagu
paprikad), suvikõrvitsaid, meloneid, arbuuse. Huvitav on see, et
itaallased kasvatavad näiteks ekspordiks
ka tilli, kuid ise seda ei söö, vaid eelistavad peterselli. Sama kehtib kurgi
kohta. Kurki küll kasvatatakse, kuid eelistatakse siiski suvikõrvitsat. Veelgi
põnevam on, et nad viskavad minema rohelised sibulapealsed, mis on ju eestlaste
lemmiksalat hapukoorega ja panevad salatisse hoopis punase peedi noorukesi
lehti. Meie aga sööme küll punast peeti, kuid lehed on vähemalt minu eesti pere küll visanud loomadele või
sootuks minema. Kõige tähtsamad põllumajandustooted on muidugi viinamarjad ja
oliivid, millele järgnevad apelsinid, klementiinid, mandariinid, sidrunid,
persikud, kirsid, aprikoosid. Põllumajandustehnika
on kaasaegne ja meie vanade Belarussidega seda võrrelda ei saa. Põllumehed
taotlevad ka aktiivselt toetusi Euroopa Liidu fondidest. Ühine häda kõigi maade
talupoegadel on see, et kokkuostuhinnad on madalad ja tihtipeale on kasulikum
jätta saak korjamata, kui seda kahjumiga edasi müüa. Näiteks Sitsiilia
talupojad jätavad viimasel ajal oma apelsinid ja sidrunid kõik korjamata kuni
need lõpuks mädanenult puu alla maha kukuvad. Puuvili aga jõuab
kaupluselettidele hoopis Aafrikast või Hispaaniast. Selles veendusin oma silmaga kuna käesoleva
aasta veebruaris käisin pikal Sitsiilia reisil ja vestlesin sealse rahvaga just
sellel kurval teemal.
Loomakasvatuses on esikohal veiseliha tootmine, kuid müügilt
ei puudu iialgi sea-, pühvli-, lamba-, küüliku-, metslooma-, linnuliha ega
kalakasvatussaadused. Venetos elades sõin südamerahus ka eesli-ja hobuseliha
ning peab ütlema, et oli väga maitsev. Mereannid on muidugi väga lai teema ja
eestlaste uhkest silgusöömisest on asi kaugel. Itaalias pistetakse nahka kõik
alates 2 mm pikkusest merelimukatest kuni mõõk-ja haikaladeni välja. Meie pere
fimaroaks on saanud kaheksajalg. Kala on müügil kas värskelt või külmutatult,
kuid suitsukala leidub haruharva.
Piimasaadustest on
müügil küll tuhandeid juustusid ja jogurteid, kuid raske on leida poelettidelt hapukoort. Mõnes poes seda siiski on kuid kõrge hind ja paks konsistents ei kutsu ostma. Tikutulega otsides on võimalik mõnedest poodidest leida pisikesi keefiripakendeid, kuid keefiri
itaallased ise ei tarvita. Ilmselt tuuakse seda sisse välismaalaste jaoks. Teraviljasaadustest on müügilt raske leida tatratangu, sest ta välimus on valge, mitte nagu meil pruunikas.
Millised äritegevused
hoiavad sees talurahva hinge?
Lisaks
põllumajandusele ja karjakasvatusele tegeletakse turismitalu-ja majutusteenuste
pakkumisega, talurestoranide-, baaride-,
trahterite-, veinimõisate-, talukaupluste- ja taluturgude pidamisega. Silma
torkab puukoolide arvukus sest itaallased on tipptasemel aednikud. Külades
eksisteerivad edukalt ka
ratsutamiskoolid. Korraldatakse
hobikalastajatele mõeldud kalamehekursusi kalatiikide ja järvekeste
baasil. Samas kõrval on alati muidugi ka toitlustuskoht. Itaallaste fantaasia
ja kavalate ideede valik on lai. Kõige selle elluviimiseks on moodustatud
põllumajandus-ühistud (societá agraria), umbes nagu mittetulundusühingud
Eestis. Üksiküritajad läbi ei löö see on selge.
Talurahva vaba aeg.
Itaalia talupojad
käivad laupäeviti rahvamajas (casa del popolo) tantsimas ning pühapäeviti
kirikus. Tantsitakse fokstrotti, viini valssi, aeglast valssi, tangot, tša-tša-tšad,
jive, masurkat, polkat, grupitantse...nagu näiteks bachata, gumbia,
halli-galli. Nende tantsude kodumaa pole Itaalia, kuid see ei tähenda, et
rahvas ei oskaks tantsida. Külapidudele pole mõtet minna enne, kui kõikide
tantsude põhisammud on selged, sest tantsuoskuse puudumine on sama suur häbi
nagu lauakommete mittetundmine. Tantsukursusi korraldavad tantsuklubid, mida
leidub igas linnas ja alevis hulgaliselt. Tegin selle kõik läbi, sest eestlane
peab ju ennast heast küljest näitama. Mingid oskused olid ka eelnevast elust,
seega hätta ei jäänud. Nüüd vähemalt võin minna igale külapeole ja koos
teistega esimeste seas asuda tantsu vihtuma. Tavalisel argipäeval veedab
itaallane vaba aega käsitööd tehes või jalutades. Siin seal külakestes on
huviringide ja koolituste läbiviimiseks kohandatud ruumid. Need on endised sotsiaalvaldkonna edendamiseks loodud Vaba
Aja -ja Kultuuriteenuste Ühingu hooned (CIRCOLO ARCI -Associazione Ricreativa e
Culturale Italiana), millel peale sõda oli suur tähtsus ühiskondlikus ja
poliitilises elus. Seal vaadati filme ja peeti poliitilisi koosolekuid.
Tänapäeval aga toimuvad nendes mõningad kohalikud näitused, tantsuõhtud ning
kursused. Hea ilm võimaldab pidada
piknikke ja kõikvõimalikke laatasid. Pole olemas küla, kus ei toimuks mingi
laat. Väga populaarsed on vanakraami-ja kalalaadad. Kuid iga küla on leidnud
oma nišši. Näiteks peavad külad kirsi-, kastani-, supi-, metssea-,
trühvli-,vorsti-, pistaatsiapähkli-, sarapuupähkli-, viinamarja-, maisimannapudru- ehk polenta-,
istikute-, lillede-, käsitöö-.jõulu-, röstsaia..ja loendamatute teistegi erinevate teemadega
laatasid. Kõike mis tehakse, seda tehakse fanaatiliselt ja pühendunult. Kui aga
puhatakse, siis puhatakse põhjalikult ja ei liigutata lillegi. Eestlastest täiesti erinev on see, et pensionipõlve
veetvad mehed kogunevad igal pärastlõunal kohalikku baari kaarte mängima.
Mis puutub pidudesse, nagu näiteks ristsed ja pulmad, siis need ületavad
igasuguse mõistuse piiri. Kohale kutsutakse kõik sugulased, sõbrad ja tuttavad
ning isegi võetakse laenu, et pidada maha üks uhke pidu. Pulmade pealt, ei
olevat sobilik kokku hoida. Tagatipuks makstakse kinni külaliste majutus. Peol
peamiselt ainult süüakse ja pildistatakse päevakangelasi. Pidu algab
aperitiivide ja suupistetega. Seejärel järgneb nii külluslik eelroogade laud,
et mõnede inimeste arvates, on see juba
lõplik pidusöök ning kohe-kohe tuleb kohvi ja magustoit. Kuid nii lihtne asi
siiski pole. Eelroogadele järgneb kaks põhirooga: pastaroog ja riisiroog.
Seejarel tulevad serveerimisele kaks erinevat secondot (st. teine käik). Teine
käik on liha ja kala. Samas serveeritakse contorno (ehk lisandid), mis on
enamasti köögiviljad või salatid. Kõik see loputatakse alla ohtra veiniga.
Lõpetuseks tuuakse kohale hiiglaslik tort ja serveeritakse kohvi ning pisike
pitsike limoncellot ehk sidrunilikööri. või grappat. Keegi purjus pole, aga lõhkimineku
äärel ollakse sellegi poolest. Samas pole itaallased üldsegi paksud kuigi
söövad külluslikult.
Kõik pidustused
viiakse läbi sellisel moel, et mitte kellelgi ei tule pähe ette võtta
mingisuguseid muudatusi. Traditsioonidest hoitakse kinni kümne sõrme-ja
varbaküünega ning eriti fanaatiline on suhtumine küla kaitsepühaku
pidustustesse. Tänavatel kõnnitakse paljajalu, õlgadel kantakse pühaku kuju ja
küünlaid, mis on kõik nii suured, et jalad nõtkuvad all. See kõik peab
demonstreerima pühendumist ja tänu. Kui näiteks jõulud on üsna rahulikud, siis
karnevalid ja munapühad on lausa tippteater. Munapühade ajal toimuvad
ristikäigu manifestatsioonid, kus Jeesus kõnnib mööda tänavaid kandes seljas
risti, tema taga tuleb nuttev ema Maarja oma kaaskonnaga. Läbi mängitakse kõik alates
Pühast Õhtusööma-ajast kuni ristilöömise-,
ristilt maha võtmise- ja ülestõusmiseni.
Tasapisi, seoses
majanduskriisiga, hakkab itaallaste elust kaduma pillav elustiil, mis on olnud
tüüpiline Berlusconi võimuloleku aegadel. Vaikselt räägitakse näiteks
postkontorite sulgemisest maal...mis
meil Eestis on juba ammuilma teoks
saanud. Iga muudatus ühiskonnas kohtab väga valulist vastuseisu, mida näitas ka
viimane valimistulemus, kus Berlusconi sai ikkagi kolmandiku häältest.
Itaallastele ei jõua kuidagi kohale, et töötama peaks “puhtalt”, mitte
“mustalt”. Maksudest ja seadustest kõrvalehoidumine on juurdunud elustiil,
seepärast soovibki suur osa elanikkonnast, et kõik jääks kestma vanaviisi.
Reforme ja muudatusi ootavad peamiselt noored, täiesti vaesunud või siis töötud
itaallased.
Praegusel hetkel on
itaallased üsnagi meeleheitel ja riigis valitseb peataolek. Täiesti revolutsioonilisteks ümberkorraldusteks, näiteks konstitutsiooni muutmiseks on vaim valmis vaid kolmandikul riigi
elanikkonnast.
Itaalia
Pisa, 4.märts 2013
Anneli Treumuth
Avaldatud 13.aprillil 2013 ajalehes "Võrumaa Teataja", artiklis "Kuidas elavad Itaalia külad?"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar