teisipäev, 28. mai 2013

Itaalias on vastlad teistsugused (VIAREGGIO KARNEVALIST)

MIDA TEGELIKULT TÄHENDAB KARNEVAL?

Kas me oleme kunagi mõelnud selle üle, et kust on tulnud eesti keelde sõna karneval? Mida see sõna üleüldse tähendab ja millal ning milleks karnevale peetakse? Karneval tuleneb sõnadest carne levare, mis lahtiseletatult tähendab liha menüüst kõrvaldama. Karnevali algne mõte oli, et  kord aastas, enne 40 päevast paastu, tuleb heita kõrvale kõik tabud, unustada, kes me oleme ja lõbutseda ohjeldamatult. Aga kuidas seda teha kui kõik sind ära tunnevad? Maskeerumiseks riietusid rikkad inimesed talupoegadeks ja talupojad omakorda matkisid härrasrahva rõivaid. Mehed riietusid naisteks ja nunnadeks, naised aga meesteks. Käituti vastavalt sellele, mida kostüüm ette nägi. Hiljem siiski keelustati seadusega nunnadeks riietumine, kuna mehed hakkasid sel moel  nunnakloostritesse sisse hiilima :)
Kuna Eesti kultuuripildis puudub karnevalitraditsioon, siis kirjeldan, mis toimub seoses karnevalidega tänapäeva Itaalias.  
Niipea kui kaubamajad korjavad kokku jõulu- ja uue-aasta  ning kolmekuningapäeva st. hea nõia Befana kaubad ning kingitused, täituvad letid nagu nõiaväel karnevalikaupadega. Igasuguse mõõduga, isegi kuni hiigelsuurte 100-liitriliste plastkottideni müüakse paberlitreid (coriandoli) ja  serpentiine. Paberlitrite pildumise traditsioon sai alguse sellest, et vanasti pilluti üksteist mudaga, kividega ja veega täidetud pallidega, see aga tekitas suuri kahjusid ja vigastusi. Kuna aga rahvas ikkagi ihkas niiväga midagi pilduda, siis asendati kivid paberlitritega. Müügil olevate maskide, kostüümide, vahtude ja õhupallide valik on tohutu. Terve jaanuarikuu vältel võib näha kõikjal mudilasi ringi vudimas vapustavalt ilusates karnevalikostüümides. Alates luti-imejatest beebidest kuni koolinoorteni on tüdrukute kostüümid valdavalt nagu printsessidel ja poistel nagu karabinjeeridel (politsei). Muidugi võib kõikjal näha  kasside, mesilaste, oravate, lepatriinude, luukerede ja teiste fantaasiaküllaste  ning säravate kostüümide kandjaid. Ostsin ka endale ilusa karnevalimütsi sest ei saa ju teistest halvem olla. Koolides harjutatakse esinemiskavasid ja karnevalitantse. Maiustuselettidele ilmuvad tüüpilised lehttaignast karnevaliküpsised „chiącchiere” ja "bugie", mille nimetus tuleneb sõnast „lobiseja” ja  "valed" , mis on oma nimed saanud sellest,  et nad on krõbedad ning neid närides suu liigub nagu lobamokal või valetajal. Neid küpsiseid võib samuti serveerida vahukoorega ning üle riputada tuhksuhkruga, täpselt nagu meie, eestlased, teeme  vastlakuklitega. Kui need küpsised ilmuvad  globaliseerumise korras ka Eesti kaupluselettidele, siis tasub proovida, on üsna head mugistada.

Kõige kuulsamaks maailmas on saanud Veneetsia karneval, mis sai ametliku alguse 1296. aastal, mil Veneetsia Vabariigi senat kuulutas Vastlapäeva (Martedi Grasso-tõlkes rasvane teisipäev) riigipühaks. Järgmine päev on kohe Tuhkapäev (Mercoledi delle Ceneri, tuhakolmapäev) ja sama nädala laupäeval algab 40-päevane paast (Quaresima), mil menüüst jääb lisaks lihale välja ka suhkur ning muna.  Minu jutustuses tuleb kirjeldamisele kuulsuselt teisel kohal olev Viareggio  [hääldus via`reddzo] karneval, millel on tänavu 140-s juubel. Viareggio on mereäärne kaunis Toskaana linn, mille uhke ja väga lai rannapromenaad võimaldab hiiglaslikel allegoorilistel karnevali-vankritel vabalt liikuda. Karnevali-vankrite traditsioon sai alguse rikaste inimeste uhkelt ehitud kaarikute pilkamisest. Neid sõidukeid kutsutakse allegoorilisteks ehk mõistukõnelisteks seetõttu, et nad kujutavad satiirilisel moel kuulsaid riigitegelasi ja poliitikuid, paavsti, presidenti, peaministrit ja lisaks neid, kes aasta jooksul on ära teeninud head- või  pigem siiski halba kuulsust. 
Viareggios on väga imposantne jahisadam ning rannapromenaadi ääristavad muinasjutulosse meenutavad vanad villad, millele on uue elu andnud luksusikud kohvikud, restoranid, uhked firmapoed ja supelmajad.  Üsna hiljuti  käisin sealses karnevalimuuseumis ja suhteliselt uues karnevalitehases, mille valmimisaasta on 2001. Muuseumis on pandud välja aastate lõikes nende karnevalivankrite maketid, mis on tulnud oma originaalsuse tõttu võitjateks. Samuti on muuseumis võimalik näha täpne tehnoloogia kujude valmistamiseks. Karnevalitehasesse aga ei lasta külalisi enne kui on lõppenud viimane pidustus, sest demonstreerimisele tulevad vankrid on valmistamise ajal suur saladus ja neid kaitstakse võõraste pilkude eest.  Selles linnas kestab karneval vähemalt neli nädalat jutti. Käesoleval aastal algas esimene suur ronkäik pihta juba 3.veebruaril ja viimane etendus on 3. märtsil. Kuna karnevalisõidukite pappjeemašee  (tuleneb pr. keelest papier-mâché, ehk ajalehe-või kalkapaberi ja vahel ka tekstiili tükkidest ning jahu-või tärkliseliimist kipsvormi pressimise abil valmistatud kujud, mis värvitakse üle akrüülvärvidega) kujud  valmistatakse igal aastal uued ning see töö kestab mõnikord terve aasta, siis on selge, et ühest rongkäigust ei piisa kulude katmiseks. Pilet etendusele maksab 15.- eurot kuid vihmase ilmaga etendusi ei toimu, sest paberist kokkuliimitud kujud lihtsalt laguneksid laiali. Seega äririsk on
5 miljonilise eelarvega  ürituse puhul üsna kõrge.
Kui Viareggios hakati 140-aastat tagasi karnevalisõidukeid ehitama, siis ainuvõimalikuks ehituskohaks olid laevatehaste angaarid koos sealsete puuseppade, konstruktorite, kunstnike, inseneride ja muude spetsialistidega. Laevaehitajatel jäi talveperioodil tööst natuke rohkem vaba aega üle ja see pühendati karnevalisõidukite konstrueerimiseks. Peale 1917 aasta tulekahju, kus hävisid rannahooned ja laevaehitus-angaarid, taasehitati kõik uued hooned spetsiaalselt just nii kaugele tänavast,  et tulevaste karnevalirongkäikude jaoks jääks vabaks võimalikult lai rannapromenaad. Itaalia traditsioonilistel kitsastel tänavatel ju ei saaks vedada mõõtmatuid karnevali-vankreid ega pidada korralikke rahvarohkeid karnevalipidustusi. Osavõtjate  motiveerimiseks toimub loomulikult ka karnevalivankrite konkurss ning vankrid on jagatud võistluskategooriatesse. I kategooria vankrid on umbes 5-12 meetrit laiad,  koos vedava traktoriga on nad kuskil paarkümmend meetrit pikad ja kõrgus on mõnedel kuni 20 (kakskümmend) meetrit!!! Vanasti veeti  karnevalivankreid mööda tänavaid härjarakenditega, tänapäeval aga traktoritega. Vankri tagumise osa küljes on võimas elektrigeneraator, mille abil saab panna kujud liikuma ning varustada vankrit saatev muusika tohutu võimendusega. Tänapäeval on kujud isegi puldiga juhitavad. Kõik esinejad, kes liiguvad rongkäigus, tantsivad ja laulavad hoogsa muusika saatel. Inimesed on maskeerinud ennast hiigelsuurteks sampusepudeliteks, harfideks, härjavõitlejateks, sibulateks, poliitikategelasteks. Liialdamata võib öelda, et vähemalt selle asjaga on itaallased läinud rohkem kui liiale. Näiteks Biella  karnevali näidati televiisorist ja seal ilmselt leiti, et paberlitrid pole ikkagi huvitavad ja nende asemel pilluti rahva sekka tonnide viisi apelsine, ning kiirabitöötajate sõnul pöördus vigastustega nende poole umbes paarsada inimest. Pildujad ise kandsid kiivreid ja näokaitseid. Samal ajal rongkäiguga toimub ka karnevalilaat, kus müüakse parukaid, pritsimisvahtusid, paberlitreid, maske, toidukraami....   Tänavatele tuleb välja kogu linnarahvas, tited kukil ja kärudes, vanurid kepile toetudes ning kõik ikka kostüümides muidugi. 
Teadsime, et autot sinnakanti parkida on peaaegu võimatu ja tagasiteel on suured ummikud kuid me võtsime siiski selle riski, sest et Itaalias on kõige kavalam oma plaane ellu viia kella 13-14.30 paiku. Sel ajal kõik itaallased söövad spagette ja linnad on peaaegu inimtühjad. Kuna karnevali ametlik algus oli kell 15.00 saabusime kohale kella üheks. Leidsimegi parkimiskoha ja saime piletid osta ilma järjekorrata. Linn oli kaunistatud ülimalt värvikirevalt karnevalilippudega, rõdudele kinnitatud embleemide, paelte ja  õhupallidega.
Karneval  algas kolme suure kahuripauguga, mis lasti merel.  Demonstreerimisele tulid erinevate kategooriate järgi liigitatud vankrid. Esimese kategooria vankreid oli 8. Nendest igal vankril tantsis ja laulis kujude vahel kuni 250 esinejat. Teise kategooria, st. pisemaid vankreid oli 5, seejärel saabusid tantsugrupid ja lisaks suurel hulgal üksikesinejaid, kellel oli pea asemel mõne tähtsa poliitiku satiiriline kuju. Esinejad olid saabunud kohale ka teistest riikidest nagu näiteks Sveitsist, Prantsusmaalt, USA-st, Inglismaalt, Jaapanist, Iisraelist, Saksamaalt ja Lätist. Vankrid olid 4-5 korruseliste majade kõrgused, kõik ülimalt humoorikad ja kõrgel kunstilisel tasemel. Pidevalt kummitas peas mõte, et seda pole võimalik kirjeldada, seda peab ise nägema.  Vankrid kajastasid peamiselt majanduskriisi ning teemadeks olid Saksamaa tugevus, Kreeka kokkuvarisemine, Itaalia kohtusüsteemi aeglus ning poliitikute sigadused, infantiilsus, suured lollused, tegematajätmised ja isiklikud ambitsioonid, käesoleva aasta 24-25.veebruaril toimuvad parlamendivalimised ning itaalia rahva optimism.
See, mis väärib tõelist imetlust, on see, et itaallased oskavad iseenda üle nalja heita.
Karneval liidab endas erakordselt andekate kunstnike loomingu, inseneride leidlikkuse, fantaasia ja loomingulisuse, sajanditepikkused traditsioonid ja kogemused, entusiasmi, käsitööliste osavuse, emotsioonide tohuvabohu ning rahva ühtekuuluvustunde.
Kuid Eesti karmis kliimas ja pool sajandit kestnud halli massi kommunistliku kasvatusmeetodi tõttu ei  ole meil Eestis sellele fantaasiamängule  muud vastu panna kui kõige originaalsema vastlasõiduki konkurss, hernesupp, seajalg  ja vastlakukkel ning seejärel jääme kõik rahvad üksmeeles 40-päevaks Munapühi ootama ning paastuma. ;) 
Anneli Treumuth

Pisa, 05.veebruar 2013      Avaldatud "Võrumaa Teatajas" 12. veebruar 2013.a.  

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar