Agata siidiloor. (see lugu avaldati ajakirjas MÜSTILISED LOOD, mis ilmus Saladuste
lisanumbrina 2008.a. märtsis )
Kas polnud ime, et neitsi Maria sünnitas
poisslapse ilma eelnevalt seksuaalvahekorras olemata? Nüüd kunstviljastamise
ajastul on see ime paljudele kättesaadav ja annab elule mõtte. Kas polnud ime,
et seesama poisslaps tõusis üles surmast? Jah, see oli ime ja kogu maailm
tähistab seda. Tegelikult on mõnikord kliinilisest surmast võimalik inimest
üles äratada ka tänapäeval. Aga mina sain osa sellise ime tähistamisest, mida
pole tänapäevani veel kuskil mujal suudetud järele teha.
Asi on nimelt selles, et 1. veebruaril 252. aastal hakkas Sitsiilias purskama Etna
vulkaan ja ähvardas hävitada Catania linna ning saata selle linna elanikud tulesurma.
5.veebruari öösel läksid selle linna elanikud ühe süütu tütarlapse hauale,
võtsid kaasa talle kuulunud siidiloori, panid selle pika oda otsa ja astusid valgete
öösärkide väel tulevoolule vastu. Täpselt siidiloori ees tulevool pöördus ja
jättis Catania linna puutumata. Paljud inimesed, kes olid selle sündmuse
tunnistajaks hakkasid seepeale kristlasteks. Siidiloor kuulus 251. aastal surnuks
piinatud neiule nimega Agata, kes sellest hetkest peale kuulutati linna
kaitsepühakuks. Neiu oli juba varases nooruses otsustanud anda ennast Jeesuse
pruudiks ja asuda elama kloostrisse. Kahjuks hakkas imekaunile Agatale külge lööma Sitsiilia asehaldur Quintianus.
Tütarlaps aga lükkas mehe lähenemiskatsed tagasi. Selle karistuseks saatis ülbe
mees tütarlapse tööle bordelli, kus Agata imekombel suutis oma neitsilikkuse
säilitada. Järgnes vangla, kus Quintianuse käsul rebiti Agatal tangidega
küljest tema rinnad. Meeletu valu käes vaeveldes, palus tütarlaps abi Jeesuselt
ja inglitelt, et teda valust vabastada. Imeväel haavad paranesidki. Nüüd
käsutas mees neiu kohtu ette ja talle määrati karistuseks sütel veeretamine
ning tulle heitmine. Tüdruk pöördus Jumala poole palvega teda vaevadest
vabastada. Sel hetkel toimus maavärin ning tüdruk pääses taevariiki.
Mina sain osa iga-aastastest pidustustest, mis
toimuvad 03.-05. veebruarini linna kaitsepühaku Sant`Agata auks. Catania
on suuruselt teine linn Sitsiilias ja tema elanike arv koos üliõpilaste
ning turistidega ulatub 450 000-ni. Nendest pidustustest saab osa umbes miljon
inimest koos uudishimulike ja tõeliselt pühendunutega . Sitsiiliast emigreerunutele ja vastavat soovi
avaldanud inimestele saadab Catania linnavalitsus ülevaate pidustustest DVD-l postiga koju.
Muidugi ei uskunud ma sõnagi sellest, mis
mulle eelnevalt oli räägitud, sest kõik see tundus olevat ilmvõimatu. Kuigi 13.
detsembril nägin analoogseid pidustusi Siracusa linna kaitsepühaku St. Lucia auks ja olin pildistanud inimesi
kandmas üle 1,5 meetri kõrgusi ning tihtipeale oma kehakaaluga võrdse raskusega
küünlaid. Olin oma silmaga näinud, et need inimesed, kes oma palvetes on saanud
abi pühakult, läbivad kogu rongkäigu paljajalu. Näiteks ma ei uskunud, et enamik inimesi (väikesed
lapsed kaasaarvatud) kannavad pidustuste ajal Catanias valgeid nn. öösärke,
meenutamaks ööd aastal 252. Aga see osutus tõeks! Nendel öösärkidel on
tuttidega vöö ja peas on inimestel väikesed mustad mütsikesed. Kaelas on
medaljonid Agata auks. Küünlad mida õlal kantakse on seotud punti vastavalt
sellele kaalukusele kui palju kedagi Agata on aidanud. Kes on ikka tänu
palvetele saanud lahti näiteks rinnakasvajast, jäänud käima peale, pääsenud tulekahjust või
maavärinast, siis see inimene kannab õlal küünlapunti, mille raskus vastab tema
kehakaalule ja kui ta ei jaksa kanda, siis kantakse kahekesi. Küünalt õlale
tõsta aidatakse samuti. Küünlapundile on külge seotud poroloonist padi, et õlga
ära ei hõõruks. Tänavatele, mida mööda protsessioon liigub, voolab maha tonnide viisi küünlavaha ja see
kaetakse saepuruga, et rahvas või autod ei libiseks. Läbi saepuru ei ole
tänavasillutisest näha mitte ainsamat ruutsentimeetrit. Kahetsesin, et olin
selga pannud oma uue ja ilusa jaki, sest vaha voolas ja leegid sähvisid nina
ees. Võtsin jaki seljast ja rullisin kokku ning hoidsin seda kramplikult vastu
rinda surudes. Tegelikult ei olnud vaja surudagi, sest rahvamassid surusid
nagunii nii kõvasti peale kuna kõik tahtsid pääseda Agata kandjate juurde, et
ulatada lillekimpe, küünlaid ja raha. Raha ulatati üle inimeste peade ja
preestrid toppisid need kuskile kandetooli sisemusse. Räägiti, et niimoodi on
kogutud kirikule ühe protsessiooni ajal kuni miljon eurot, aga kes seda õiget
summat ikka avaldab. Vähemalt minu nähes ulatati nii massiliselt rahatähti, et
need summad, mis Agatale tänutäheks annetati on kahtlemata väga suured. Küünalde
ja lillekimpude (valgeid roose 24, 36 jne. kimbus) äraveoks sõitis Agata juurde
aeg-ajalt suur veoauto (ime seegi ju, et kuidas veoauto sai läbi kokkupressitud
rahvamassi). Mina olin see õnnelik, kelle rahvavool kandis otse kardinali ja
Agata kuju lähedusse, nii et nägin toimuvat detailideni. Kahjuks ma ei oska
öelda, kui pikad olid need kaks köit, millega hiigelsuurt ja hõbedast kandetooli veetakse. Köiest
kinnihoidmine on ülim au ja see saab osaks vähestele. Köied võisid olla pikad
oma paar-kolmsada meetrit ja nende abil veetakse rikkalikult ehitud Agata kuju
ka ööl vastu kuuendat veebruari üles mäkke Etna suunas. Seda kõike tehakse
joostes mööda San Giuliano tänavat. Kes komistab, see tallatakse jalge alla,
ning on esinenud ka juhtumeid, et inimene tallatakse niimoodi surnuks.
Minnes tagasi rongkäigu ehk protsessiooni
juurde, siis selle algusosas kantakse „le
candelóre” `sid. Need on hiiglaslikud, umbes 4 meetrit kõrged ja paar meetrit
pikad ning 1,5 meetrit laiad pühakujudega, lampidega, kullatud
lõvikujudega, pühapiltidega, lippude- ja vappidega kaunistatud sümbolid, mis
meenutavad rikkalikult kaunistatud kõrgeid torne. Algselt arvati, et Agata kaitses kellavalajaid
ja halastajaõdesid, aga nüüdseks on selgunud, et Agata kaitseb ka
puuviljakasvatajaid, kalureid, lillekaupmehi, toidukauplusi, lihunikke
jne. 8 tursket meest kannavad ühele tsunftile
kuuluvat „la candelóra” t Aeg-ajalt
mehed puhkavad, siis käskluse ehk vile peale tõstetakse hiigelsuur „la candelóra”, üles
ja tippivate jooksusammudega liigutakse edasi umbes 15 meetrit. Vahel ka
tantsitakse sellega ning keerutatakse ringi. Meestel on peas imelikud
kotiriidest peakatted ja kandmise hõlbustamiseks on „la candelóra” varustatud
laiade rihmade- ning käepidemetega „Le Candelóre” d koguvad annetusi
kaupmeestelt. Vahast küünalde kandjad liiguvad edasi samuti joostes, küünla
jäme ots on kallutatud taeva poole ja põlev ots allapoole. Vaha voolab mõnikord
ka nende valgetele öösärkidele, kaelale ja muidugi kätele. Mõnedel on kaitseks
käes valged kindad. Peatudes lõigatakse küünaldel noaga ära üleliigsed servad
ja kui küünlad on piisavalt põlenud, ostetakse kohe uued. Küünlamüüjad liiguvad
rongkäiguga kaasa ja nende kaup ripub tahtipidi suurte liikuvate aluste küljes.
Nüüd tuleb minu jaoks kõige hämmastavam osa! Teatud noormehed karjuvad kõigest
kõrist „cittadini, cittadini, siamo devoti tutti?”, mis tähendab, et „linnaelanikud,
linnaelanikud, kas me kõik oleme pühendunud” ja siis köiekandjad, kelle käes on
valged plisseeritud rätikud, vehivad nende rätikutega üle õla ning vastavad karjudes
„si, si, si”, jah, jah, jah! Rahvas
karjub kaasa ja plaksutab. Karjutakse ka et „kas me armastame Agatat?” ning „
viva Sant`Agata!”vastus on teadagi „si, si, si!” Seejärel karjujad vahelduvad, sest osad
kaotavad juba kolmandal korral oma hääle ja suudavad vaevu kähiseda.
Nüüd mõni sõna ilutulestikust, mis kogu seda
sündmust saadab ühe õhtu jooksul vähemalt kolmel korral: algul kui Agata kuju
katedraalist välja tuuakse ja protsessioon liikuma hakkab, seejärel paaris peatuskohas ja lõpuks ülal mäel.
Ilutulestiku korraldamiseks suletakse vastav väljak või park inimestele sissepääsuks. Kohale sõidavad
tulemeistrite kaubaautod. Raketid paigutatakse kindla stsenaariumi järgi oma
kohtadele. Kui jõuab kätte aeg tule-etenduse alustamiseks, siis on selline
tunne, et pilved kah põlevad. Tuleetendus kestab meeletult kaua. Mitte kunagi
varem ega hiljem linnas sellist tulevärki ei toimu. Uus-aasta raketid on selle
kõige kõrval nagu poisikeste paugutamine. Üle nende linnatänavate, kus rongkäik
liigub on paigaldatud hiigelsuured kaunid nn. tulemustrid nagu auväravad.
Kõikide tänavate tulemustrid on erineva disainiga ning need on täielikult
erinevad jõuluaegsetest tuledest. La via Etnea tänav on niimoodi kaunistatud 3
km ulatuses. Majade rõdud on ääristatud tulevoolikute ja värviliste
lambikestega, rõdudelt ripuvad alla punased ning sinised lipud, uste kohal on
värvilised tulekirjad „WSAGATA”.
Kõigi nende pidustuste ajal on loomulikult
äride uksed avatud, isegi kui on tegemist näiteks kingapoega, mis ei tohiks
olla üldse asjaga seotud. Riigiteenistujatel on loomulikult vaba päev. Tänavate
ääred on täis lihagrillijate, pähkli-, puuvilja- ja kommimüüjate pikki lette.
Kondiitritoodete valik on enneolematu, kuid peamise tähtsusega on muidugi Agata rindasid kujutavad martsipaniga
kaetud koogid „Seni di Sant` Agata”. Keset koogikest on ilus punane rinnanibu
meenutav kaunistus. Olen kunagi uudishimust maitsnud, aga see oli minu maitse
jaoks liialt magus. Soolastest suupistetest on kõige populaarsem „arancino”,
mis on oma nime saanud sellest, et ta on apelsini värvi, aga tegelikult meenutab samuti tissi kuju. See
on tõesti maitsev ja koosneb riisist, hakklihast, köögiviljadest,
tomatikastmest jms., pealt on ta kaetud
riivsaia puruga, ning seejärel küpsetatud. Ostsime süüa ja juua meiegi, kuid mingis järjekorras
selleks ei pidanud piinlema. Müüjaid oli nii palju, et teenindamine toimus
momentaalselt kui kuskil leti ees peatusime.
Järelikult ikka Agata soodustab kõigi tsunftide ja kaupmeeste majandustegevust.
Kohati
tundus mulle, et ainult minu peas küpses plaan pääseda välja rahvasummast ja
võtta kuskil baaris pitsike limoncellot, itaallaste kuulsat sidrunilikööri,
kusjuures sajad tuhanded inimesed minu ümber olid PIDUSTUSTE ajal täiesti
kained. Nemad viibisid oma elemendis. See aga on ühe eestlase jaoks täielik ime.
Miks eestlased joovad ja mitte ainult pidustuste ajal? Kas on põhjused
klimaatilised või geneetilised, või ei ole meile enam miski püha?
Järgmise päeva õhtupoolikult otsustasin paluda
minagi Agata abi kui tuli kaminas ei
tahtnud vedu võtta ja ma olin lootuse kaotanud. Uskuge või mitte, kuid äkitselt
sai tuli hoo sisse. Olen tegelikult
ostnud ka ühe inglite raamatu ja sealseid juhiseid järginud, kuidas
kaitseingleid on vaja appi paluda. Ja nad on alati ka mind aidanud, hiljem
mõningase viivitusega on mul tulnud meelde, et neid tuleb ka tänada. Olen siis
tänanud.
Loomulikult eksisteerib materiaalse maailma kõrval ka
vaimne maailm, selles ma ei kahtle, kuid viisid selle vaimse maailmaga
suhtlemiseks on ikka jalustrabavalt erinevad kõigil inimestel, mis siis veel
eri RAHVUSTEST rääkida. Itaallased ise arvavad, et selle ürituse puhul on
tegemist rohkem folklooriga kui religiooniga. See on segu kultusest,
traditsioonidest ja müstikast. Nende inimeste
jaoks on tegemist identiteedi küsimusega
ning seda neilt ära võtta on täiesti
mõeldamatu. Seda üritust juhuslikult pealt vaatama sattunud kõrvaltvaatajale jääb
aga mulje, et tegemist on massipsühhoosiga, mis on kestnud nüüdseks juba 1756
aastat.
Agata loori, 5 meetrit pikkuse ja poole meetri
laiuse kangariba abil on selle aja jooksul suudetud muuta laava suunda seitsmel
korral ning ühel korral on ka linnaelanikke ära päästetud katkust. Lisaks on Agata
aidanud kõiki neid sadu tuhandeid inimesi nende igapäevaprobleemide ja murede
lahendamisel, sest milleks muidu talle annetada raha, küünlaid, lillekimpe ja
korraldada kolm päeva kestvaid pidustusi, mille toimumise ajal kogu Catania
linna funktsioneerimine on
kontsentreeritud Agata tänamisele. Sitsiilias on oma pühakud igal linnal ja
külal. Pühaku auks korraldatavad pidustused on iga linna ja küla jaoks kõige
tähtsam sündmus aastas, mille kõrval jõulud, uus-aasta, munapühad jms. on vaieldamatult teisejärgulise
tähtsusega.
Anneli Treumuth
Sitsiilia, Siracusa, 07.veebruar 2008 Avaldatud ajakirjas "Müstilised lood" 2008.a. kevadel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar