Verona Castelvecchio
muuseumist rööviti 19.novembril 17 meistriteost.
Castelvecchio, ehk
Scagliero kindlus (1354) asub Verona südalinnas, Adige jõe kaldal. See on üks
Itaalia kauneimaid ja XX saj. tuntuima
itaalia arhitekti, Carlo Scarpa, poolt aastatel 1958-1974 spetsiaalselt kohandatud
muuseumiks-kunstigaleriiks. Alumisel korrusel asuvad skulptuurid ja teisel
korrusel pildigalerii. Kokku 29 saali. Kolm relvastatud ja mustades maskides
röövlit sisenesid muuseumi kell 19.30 ehk mõni hetk enne selle sulgemist.
Muuseumitöötajatest oli sel momendil oma tööpostil vaid kassiir ja öise
vahetuse valvur. Ülejäänud 11 töötajat olid juba töölt lahkunud. Öist
valvesüsteemi polnud veel aktiveeritud.
Kassiir seoti kinni ja tema suu teibiti, valvurit sunniti liikuma koos
kahe röövliga saalist saali. Röövlid ei rääkinud omavahel sõnagi. Osad maalid
võeti raamidest välja ja rulliti kokku, teised jäid koos raamidega. Valiti
väiksemamõõtmelised teosed ja need viidi minema valvuri autoga. Saagiks langes meistriteoseid umbes 15
miljoni euro väärtuses. „Kadunukeste“
nimekirjas on hilis-renessansiaja Veneetsia kunstniku, Tintoretto, 6 maali. Saagiks langes ka eestlastele
tõenäoliselt kõige rohkem tuntud , kuulsa barokiajastu flaamlase, Peter Paul
Rubensi, teos „La Dama delle Licnidi“ (Licnidi on lille nimetus). Kurb loetelu jätkub hilisgooti ajastu Itaalia
maalikunstniku Pisanello teosega „La Madonna della Quaglia“ (tõlkes madonna
vutiga). Maal pärineb aastast u.1420 ja üldine arvamus on, et Verona muuseum
ilma selle maalita on sama kui Louvre oleks jäänud ilma „Mona Lisata“. Maal
kujutab kroonitud Madonnat, kes hoiab süles lapsukest. Tema pea kohal on kaks
inglit ja jalge ees pisike linnuke vutt.
Külmavereliselt rööviti
ka itaalia renessansiajastu maalikunstniku ja graafiku Andrea Mantegna teos „Püha perekond pühakuga“, Veneetsia maalikunstnik Jacopo Bellini teos „San Girolamo penitente“ 15.saj. (tõlkes
patukahetseja San Girolamo), Verona 16.saj. kunstniku Giovanni Francesco Caroto
maal „Il fanciullo con disegno“ dateeritud aastal 1523 (tõlkes nooruk
joonistusega), maastikumaalija , Hans De Jode 17. saj. teosed „Paesaggio“
(tõlkes maastik) ja „Porto di mare“ (meresadam)
ja Giovanni Benini maal „Ritratto di Girolama Pompei“ (Girolama Pompei
portree, 18. saj.)
Tegemist on maalidega,
millele võib küll omistada rahalist väärtust, kuid tegelikult on tegemist
hindamatu kaotusega. Pole ju võimalik
mõõta rahaliselt kesk-ja renessansiajastust pärinevaid kunstiteoseid,
mis on täiesti hindamatud.
Loodetavasti suudetakse
mingi niidiots kätte saada vaadates läbi 48 videokaamera salvestused viie
viimase päeva kohta. Abiks võivad olla ka tänavatel asuvad pankade ja
restoranide videokaamerad. Oletused ja spekulatsioonid viitavad nii
terroristidele kui ka idast pärit kollektsionääridele, kes võisid röövi tellida
vahendajatele makstava kopsaka komisjonitasu eest. Mõistagi ei saa neid maale
müüa mustal turul. Taolist kunstiröövi
peetakse üheks suurimaks Itaalia kunsti ajaloos. On selgemast selgem, et sellises olukorras ei
taha olla mitte keegi muuseumi direktrissi Paola Marini (63) nahas. Samuti
mitte Verona linnapea Flavio Tosi (47) ega Itaalia kultuuriministri Dario Franceschini
(57) olukorras. Temalt polegi veel kuulnud ühtegi kommentaari, sest ilmselt on
ta kaotanud kõnevõime.
Itaalias on kuritegevus
täpselt samasugune probleem nagu igas teiseski maailma paigas ja selle nähtuse
dünaamika kipub ikkagi minema tõusujoones. Olen oma Itaalias elatud 8 aasta
jooksul langenud kuritöö ohvriks mitmelgi korral. Viimati seisnes see
internetikaubanduse pettuses. Pöördusin ka politseisse, kuid tunnistan, et
pisiprobleemide puhul tuleb ainuüksi avalduse üleandmiseks oodata jaoskonnas
mitu tubli tundi. Tundsin isegi piinlikkust,
et tülitan karabinjeere mingi 180 euro pärast, samas kui neil on vaja tegeleda
selle sajandi ühe suurima kunstirööviga. Rääkimata mõrvadest, maffiast,
relvadest ning narkootikumidest.
Anneli Treumuth
Pisa, Itaalia
23.11.2015
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar