Kuna meie,
1950-ndatel sündinud põlvkonna, ainus religioon oli usk helgesse kommunistlikku
tulevikku, siis peale raudse eesriide langemist on mul pidevalt olnud kange
tahtmine teada saada, mida meie eest isakesed Hrustsovid ja Breznevid ligi pool
sajandit varjasid ning surmapatuks pidasid.
Juba ammu tahtsin piiluda usumeeste telgitagustesse. Aga tuleb välja, et
vähemalt budistidel polegi midagi varjata, pole luukeresid kapis, ega liiga
palju mooniseemneid söönud karjuslaste hallutsinatsioone inglitest ning
Madonnadest. Kuna vanas eas ma nagunii ei suudaks ära õppida selliseid mõisteid
nagu stupa, mahajaana, sangha, suutra, thankad jne, siis otsustasin minna
kergema vastupanu teed ja süüa instituudis koos targematega üks õhtusöök.
Rääkisin augu pähe oma Itaalia perekonnale ja püüdsin korduvalt selgitada, et
budistid on taimetoitlased. Õhtusöögi broneerisime telefonitsi ja kuigi oleks
pidanud minema selle eest maksma kaks ja pool tundi enne söögi algust, jäädi
meid siiski uskuma, et tuleme ja maksame vahetult enne sööma asumist. Õhtusöögi hind on 10 eurot.
Instituut
Laama Tsong Khapa, asub Toscanas, Pomaia nimelises asustatud punktis, ligi 40
kilomeetrit Pisast lõuna suunas. www.iltk.org
See on minu arust üks kaunimaid paiku terves maakonnas ja asub keset
kõige tüüpilisemaid Toscana künkaid, küpresse, põlde ja mõisaid. Budistidel on
õnnestunud enda käsutusse saada üks mõisa ja lossi ristsugutise moodi
imposantne hoone, kus toimuvad huvilistele õppepäevad. Ööbimisvajaduseks on
ehitatud hulgaliselt armsaid bungalow tüüpi majakesi. Need, kes ei soovi
osaleda instituudi töös, võivad sellegipoolest seal puhkust veeta. Ööpäev koos
kolme toidukorraga maksab 38 eurot inimese kohta.
Instituudi
territooriumile jõudes hakkas minu Itaalia perekond tegelema peamiselt
sääsetõrjevahendi pritsimisega oma tundlikele jalakestele ja ümbruskonna
kasside silitamisega. Aruteluks tuli ka kasside taimetoitluse võimalikkus
planeedil Maa. Tuletasin neile meelde,
et see pole restoran ja toit tuleb iseteeninduslikus korras lauale tuua,
seistes eelnevalt pikas järjekorras. Õnneks lasti meid järjekorras ette, sest
viimaseks jäeti need külastajad, kes polnud ettetellimist vormistanud. Menüüs
olid kruubisupp köögiviljadega (kapsas, kartul, porgand jne.), läätsesalat
millele oli lisatud maisi, hautatud spinat, mis oli maitsestatud vist
sidrunimahlaga, keedetud aedoad, värske rukola, penned tomatikastmes, riisi ja
sojajahust valmistatud kotlet, mis oli paneeritud riivsaias, leib ja lõpetuseks
meloniviilud, üliküpsed viigimarjad ning persikud. Joogiks vesi. Igaüks sai
valida toidud, mida isikliku prognoosi kohaselt oleks meelsasti suutnud ära
süüa. Lauale oli asetatud toidupalve, mida üritasin kõigile ette lugeda, kuid
mind ei kuulatud. Üldjoontes taheti toidupalvega öelda seda, et toit on nagu
ravim, mida tuleks süüa vaid keha varustamiseks vajalike ainetega. Üks vanem proua meie seltskonnast küsis, et
mis lihast kotlet on tehtud? Vastasin kulmu kergitamata, et riisist ja sojast,
seepeale maitsesid kõik kotletti vaid
raasukese ning jätsid söömata. Suppi meie seltskonna härrasmees Carlo ei
söönud, maitses ja lükkas eemale.
Mingeid muid toite ta samuti ei proovinudki. Annetasin talle oma
puuviljad ja leivakääru. Puuviljad sõi ära, leiva jättis järele. Prouad Lucia
ja Amelia jätsid järele lisaks ka neli kääru leiba, mille kohta tegin neile
märkuse, et budismile on ahnitsemine võõras ja toitu tuleks suhtuda austusega.
Kui ei söö, siis pole ka vaja oma taldrikuid täis laduda. Sellest märkusest
tekkis ebameeldiv üllatusmoment, mis kestab praeguseni, sest ma peaksin hoidma
oma arvamused endale. Toidu sõid jäägitult ära ainult Giada, kes on suur
tervislike eluviiside pooldaja, mina ja Franco. Kõht sai tõesti täis, sest
kruubid vist jätkasid paisumist. Laudades istus sadakond inimest. Kõik
piirdusid vaid ühe taldrikutäiega ja ma ei näinud, et toitu oleks järele
jäetud. Lõpetuseks tuli muidugi nõud kööki tagasi viia ja sorteerida
toidujäätmed sel viisil, et kompost eraldi ja salvrätikud paberikorvi.
Taldrikud eraldi esimesse pesuvanni ja noad-kahvlid teise ning klaasid
kolmandasse vanni. Kuna Budistide territooriumil on suitsetamine rangelt
keelatud, siis märkasin kuidas ühe suitsunäljas naise käed peale õhtusööki
värisema hakkasid. Usun, et omal jõul ta hiljem sigaretti enam põlema ei
saanud.
Nagu lugeja juba aimab, lõppes meie pere „püha
õhtusöömaaeg“ ühes pizza-baaris, kus
Carlo tellis endale suure singipizza ja ühe sellise magusa pizza, mis on
valmistatud põhimõttel nagu minu lapsepõlve suhkrusai, millele pandi pisut vett, siin aga pannakse
oliiviõli. Pizzade allaloputamiseks oli vaja ka ohtrasti õlut.
Siinkohal ei
imestaks et Carlo on paks nagu kümnendat kuud rase olev elevant ja põeb
suhkruhaigust ning budistide söögilauas käitumine meenutas mulle lasteaeda, kus
pisikesed songivad toidus ning lõpuks lähevad koju ning pugivad krõpse ja
pizzat. Teised sõid veel lisaks jäätist
ja jõid öisele ajale vaatamata kohvi, selleks et hiljem lasta endale kalli raha
eest teha unetuse ravi. Mõistsin jäädavalt, et mingit nirvaanasse jõudmist või
valgustushetke pole mõtet loota, selline asi jääb tuhandete valgusaastate
kaugusele.
avaldatud ka Eesti Ekspressis 03.10.2013
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar