Ütlen kohe alguses ära, et sibulakoortega munavärvimist ja urva-utikeste tuppatoomist Itaalias ei
tunta ja isegi kui tuntaks, siis sellega ei piirdutaks. Munapühad on Itaalias
isegi suurem püha kui jõulud ja nendeks valmistutakse kohe kindlasti rohkem kui
kuu aega. Niipea kui algab paastuaeg, see tähendab laupäeval peale vastlapäeva,
alustavad oma etteastet kõik kauplused. Karnevalikaubad tassitakse tagasi
ladudesse ja müügile ilmuvad tuvi-,
lambatalle- ja jänesekujulised maiustused, martsipanid, keeksid. Enamik poeriiuleid laaditakse täis
šokolaadimune, mida on saada tavalise kanamuna suurusest kuni keskmise raketi
mõõtudeni, igas värvitoonis ja fantastilistes pakendites.
Emad-isad-vana-vanemad kannavad neid oma autodesse sületäite viisi ja kingivad
oma lastele-ja lastelastele. Munad peab tegelikult kirikus enne ära õnnistama
ja alles siis kui Jeesus üles on tõusnud, lastele kätte andma.
Terve munapühade eelne vaikne nädal on hästi mõnus, sest siis ei tohi
helistada ei kirikukellasid ega teha müratekitavaid töid, nagu näiteks
tolmuimejaga koristamine. Saabumas on üldrahvalik pikk puhkus ja omavahelistes
vestlustes on põhiline teema, kus keegi Pasqua ehk Ülestõusmispüha, veedab. On
olemas selline kõnekäänd: “Natale con i tuoi, Pasqua con chi vuoi!” (Jõulud
veeda omadega, Munapühad kellega soovid). Selline viis munapühi veeta tuleneb
sellest, et ülestõusmine tähendab elu võitu surma üle, saabunud on kevad ja
inimestes on kasvanud soov minna välja loodusesse ning lõpetada 40 päeva
kestnud paast küllusliku söömaajaga.
Meie sõidame tänavusel aastal Pisa
Matkabussi Ühingu poolt korraldatud Munapühi pidama Grosseto provintsi, mis
asub Toscana lõunaosas. Suurel Reedel, 3. aprillil, toimub kõigepealt nn. “Püha
Õhtusöömaaeg” moodsas, ehk buffet vormis. Toitudeks on, nagu Itaalias ikka,
esikohal pasta, pitsa, singid, juustud, mis loputatakse alla valge- või punase veiniga.
Via Crucis on
Jeesuse Ristikäigu ETENDUS!
Kell üheksa õhtul algab “Via Crucis” ehk Jeesuse Ristikäik. See toimub
praktiliselt igas Itaalia linnas ja külas.
Mõnedes kohtades alustatakse etendust sellest, et kajastatakse ka
stseeni, mil Jeesus tuleb Jeruusalemma ja rahvas tervitab teda palmiokstega. Oksad tuleb kirikus õnnistada
lasta ja seejärel oma kodus esiku või koridori seinale panna, selleks, et
ennast ja oma kodu kaitsta. Sobivad ka
oliivipuude oksad. Eestis on sel päeval urvapüha, tuppa tuuakse pajuurvad, sest palmi-ja oliivioksi
pole kuskilt võtta. Seejärel toimub
Viimne Õhtusöök ja Jeesus teeb teatavaks, et enne veel kui kukk kireb,
salgab Peetrus ta kolm korda maha. Samuti aimab ta ette, et Juudas reedab ta
preestritele. Preestrid mõistavad Jeesuse üle kohut ning Pontius Pilatus loeb
ette kohtuotsuse. Sellest suurest etendusest- rongkäigust osavõtjateks on
täiesti tavalised linnakodanikud, kellest üks on Jeesuseks kehastunud ja kannab
oma seljas hiigelsuurt risti. Ta kõnnib vaevaliselt, põlvist nõtkudes ja higist
nõretades, veri voolab mööda tema põski, sest peas olev okaskroon on tekitanud
haavad. Jeesuse järel tulevad tema kohtumõistjad ning seejärel nuttes ema Maria
oma kaaskonnaga. Juudas on peitnud ennast põgenedes kuskile parki puude taha. Lõpuks jõutakse Kolgata mäele, Jeesus lüüakse risti.
Tema kõrvale kerkivad ka ristid kahe, sama saatust kandva, teeröövliga. Jeesuse ristilöömiseks seotakse tema käed ja
jalad juba maapinnal risti külge ja alles seejärel upitatakse rist püsti.
Imiteeritakse naelu ja verd. Kõik halavad, nutavad ja ringutavad käsi taeva
poole. Kui Jeesus on “surnud” , võetakse ta ristilt alla ja kantakse koopasse.
Tegelikkuses järgneb sellele vaikne nädal, aga pühade ajal tähistatakse
Vaikset Laupäeva. Rahvas lihtsalt
jalutab mööda linna. Peatutakse baarides, et võtta mõned suupisted ja juua
kohvi.
Siinkohal tuleb
märkida, et Itaalias õppisin selgeks jalutamise, varem olin terve elu lasknud
ringi vaid jooksujalu.
Pühapäeval, 5.aprillil, peetakse traditsiooniline pühalik hommikusöök, mis
koosneb kõvakskeedetud ja kirikus eelnevalt õnnistatud munadest,
salaamivorstidest, tuvikujulistest maiustustest ning kohvist. Vahemärkusena olgu öeldud, et tavalised
hommikusöögid ei sisalda mitte iialgi mune ja vorste. Itaallased söövad
tavahommikul vaid magusa suupiste ja joovad kohvi. Kell 11.00 toimub kirikus
jumalateenistus, mida peab piiskop. Oreli saatel laulab kirikukoor: „Jeesus on tõusnud, Jeesus me sõber…“ .
Lõpetuseks saab sõna koguduse pastor. Õues toimub meie matkabusside
õnnistamine, pühitsemine püha veega ja
matkajate palve lugemine. Tuletan
siinkohal lugejatele meelde, et Jõulude ajal suhtuvad itaallased kirikusse
leigelt, kuna ei viitsita külma ilmaga kodunt välja minna.
Peale missat minnakse lõunasöögile, mille menüü on eriti rikkalik. Algul
pakutakse kahte erinevat tüüpi eelroogasid. Neid kutsutakse antipasti di terra
e antipasti di mare, ehk teiste sõnadega on toiduvalik nii liha-kui ka
kalatoidulistele, sest Jeesus toitis 5000 meest viie leiva- ja kahe kalaga.
Arvan, et taimetoitlastel ja figuurisõpradel
sellistele lõunasöökidele asja pole.
Seejärel serveeritakse esimene käik pasta- või riisiga täpselt sama
süsteemi järgi, algul liha- ja siis
kalatoit. Järgneb teine käik: algul suur tükk talleliha ja siis kala. Lõpetuseks serveeritakse tuvikujuline
magustoit, dessertvein, kohvi ja viinamarjaviin grappa või sidruniliköör
limoncello. Loogiline asjade käik näeb ette, et
sellele söömingule järgneb suur siesta ehk leivakese luusse laskmine.
Peale sellist nuumamist on õhtusöök fakultatiivne ja saadetakse enamatel juhtudel mööda toitudes
vanast rasvast.
Esmaspäeval pole mõtet lootagi, et pidustused lõpeks, sest see on ju Ingli
Esmaspäev! Sel päeval läksid Jeesust järginud naised, Maarja-Magdalena, Maria
(Jakobi ja Joosepi ema) ning Salome`, koopa juurde, et Jeesuse surnukeha
aromaatsete õlidega sisse määrida. Nad leidsid, et koopasuu eest oli
kivimürakas ära veeretatud ning surnukeha kadunud. Sel hetkel ilmutas ennast ingel, kes selgitas naistele,
et Jeesus oli surnuist üles tõusnud. Itaallastele tähendab see päev uusi
rõõmurohkeid piknikke looduses,
jalutuskäike ja koosviibimist sõprade seltsis.
Lihavõtteaeg Itaalia pealinnas Roomas on üks suurimaid turismi
tõmbenumbreid terves maailmas. Reedene
Ristikäik ümber Colosseumi ja
pühapäevane Paavsti Missa Püha Peetruse väljakul toob kohale igal aastal
vähemalt miljon huvilist.
Anneli Treumuth,
Pisa, Itaalia.
Anno Domini 2015.
Artikkel on avaldatud Eesti Ekspressis 01. aprillil 2015
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar